De waarom
Toen ik de vraag kreeg of ik De Week Van blog wilde schrijven voor Broadcast Magazine vroeg ik me meteen af: heb ik daar wel tijd voor? De tweede, doch meer prangende vraag was: wat heb ik als 27-jarige Gouden Kalf genomineerde aan de industrie te vertellen? Gelukkig heb ik besloten dit jaar vooral mijn intuïtie te volgen en die vertelde mij: “Let’s fucking go.”
Voordat ik je meeneem in mijn wekelijkse creatieve stormloop, begin ik, zoals Simon Sinek in zijn inspirerende TED TALKS adviseert, met mijn waarom. Waarom doe ik wat ik doe? Waarom ben ik dagelijks in de weer om de volgende hitserie of film op te zetten en inhoudelijk tot een goed einde te brengen?
We zijn allemaal gefascineerd door het grote doek vanwege de ongekende magische kracht van verfilmde verhalen. Of het nu voor het grote publiek is of voor de art house liefhebber, communiceert film op het niveau van de ziel. Verhalen draaien altijd om mensen die iets beleven, waarmee we meevoelen. Dat diepere emotionele contact is iets wat we niet kunnen nabootsen in onze alledaagse gesprekken, enkel een verhaal kan echt ‘raken’.
En toen ik dat zelf als jonge filmnerd had ervaren, bewoog het me zo erg dat ik wist dat ik mijn leven wilde wijden aan die magie. Om met de universele waarheden van verhalen begrip en compassie de wereld in te brengen. Wellicht omdat ik gewoon vette shit wil maken. Wellicht omdat ik zelf meer begrepen wil worden.
Het is die passie wat me naar NL Film dreef. Het creatieve thuis waar ik voor het bredere publiek producties opzet en sterke gelaagde verhalen mag creëren. Series als Penoza en Het Gouden Uur zijn ook hét soort series waar ik m’n bed voor uitkom. Series die je entertainen op het hoogste niveau, maar ook hard bij je binnenkomen. Dit jaar heb ik dan ook voor ogen om zo’n serie te verkopen en bij te dragen aan het herkenbare profiel van NL Film.
Om dat voor elkaar te krijgen, keer ik altijd weer terug naar mijn waarom. Zonder de vurige passie van het willen vertellen van verhalen, kan het afwijzen van al je baby’s – die je samen met je dierbare makers voedt en ter wereld brengt – best zwaar zijn. Onze industrie is tenslotte naast het realiseren van dromen, ook veelal het niet kunnen financieren daarvan. Maar als je het doet omdat je gelooft in verhalen vertellen, vind je ook voldoening in het creatieproces. Om als creatief team dat ene verhaal te vinden dat verteld moet worden. Om helemaal geobsedeerd te raken door een idee en dat tot een helder en aangrijpend format te ontwikkelen. Om een ander te willen entertainen en iets te willen betekenen.
Niets is dan mooier als die baby mag gaan vliegen. Zo mocht ik dat weer eens ervaren met het gelach en de ontroering tijdens de première van Triq Salama, het regiedebuut van Najib Amhali, wat ik na drie jaar lang zwoegen als Creative Producer gerealiseerd heb gekregen. Om een van mijn eerste baby’s ter wereld te brengen en opnieuw te worden betoverd door de magie van verhalen vertellen.
Daar doe ik het voor.
Claire Zhou
Creative Producer NL Film