Kirsten Hanssen
Setdresser Goede Tijden, Slechte Tijden
2021 - week 39

De wereld achter GTST

Tijdens een opnameweek ben ik voornamelijk bezig om ervoor te zorgen dat alles op de set er goed uitziet op beeld. Het is een hele uitdaging, omdat je met veel verschillende mensen en teams samen werkt. Alles moet op elkaar worden afgestemd. Iedereen moet dezelfde visie hebben als we beginnen. Qua continuïteit en logica in het verhaal moeten we constant in de gaten houden of iets wel of niet kan. GTST wordt namelijk niet altijd in chronologische volgorde gedraaid.

We starten de week op maandag altijd met repetities. Deze lijken soms onnodig, maar ze zijn juist heel belangrijk, omdat we alles nog een keer doornemen voor de komende week. Op deze manier gaat het draaien een stuk sneller en kunnen er geen misverstanden ontstaan. Tijdens de repetities, die in de verschillende sets plaatsvinden, neemt de regisseur samen met de acteurs alle posities door en met de DoP (Director of Photography) alle shots.

Ik maak hierbij aantekeningen over hoe de acteurs gaan lopen en welke handelingen ze verrichten tijdens de scènes. Het creëren van mooie composities vind ik erg leuk om te doen. Na de repetities, die de hele dag duren, staat de rest van de week in het teken van het draaien van de afleveringen. Daar kijken we altijd het meest naar uit! Als je een week lang alles hebt voorbereid is het toch wel het allerleukst als het dan ook wordt uitgevoerd zoals je het had bedacht en uiteindelijk ook zo op het beeld verschijnt.

Props
Op draaidagen ben ik al om zeven uur ‘s ochtends in de studio. Mensen zeggen dan vaak: “Dat kan toch ook wel een uurtje later?” Helaas! We nemen ongeveer veertien scènes per dag op en elke minuut telt. We beginnen de dag met het klaarzetten van de props. Vervolgens zorgen wij ervoor dat de set waar we starten draai klaar staat. Dit betekent dat de meubels op hun plek staan, maar ook dat de kijker ziet dat er geleefd wordt op die betreffende set. Denk aan een fruitschaal en een vaas met bloemen, maar ook een vuile vaat op het aanrecht of rondslingerende kleding of ergens een stapeltje post. 

Alles wat in de set staat en alles wat de acteurs vastpakken, eten en drinken, dat verzorgen wij. Ook het eten wat Richard van Nooten (Edwin Jonker) nuttigt in De Rozenboom. Heeft hij pasta besteld, dat staat mijn assistent pasta te maken. Omdat alle ruimte optimaal gebruikt moet worden in de studio’s schuiven we de sets ook wel eens in elkaar. Op deze manier creëren we plek voor regie, licht, geluid en mijn eigen monitor, waarop ik de shots bekijk en beoordeel of de props en rekwisieten goed in beeld komen. Terwijl de camera’s geplaatst worden geef ik de acteurs hun props en leg ik de handelingen uit die zij moeten uitvoeren. Voordat we een scène gaan draaien repeteren we hem nog een keer en als iedereen tevreden is gaan de camera’s aan.

Onze fans zien alles

Één scène bevat meerdere takes, dezelfde take wordt dan vanuit een andere positie gedraaid. Hierdoor moeten alle props en rekwisieten weer terug op de eerste plek worden gelegd. Zit het glas wel even vol als in de take hiervoor? Staat de deur op dezelfde manier open? Lagen de sleutels op tafel of zaten ze in de deur? Onze fans zien alles! Zelfs de kleinste details zorgen voor continuïteit van een scène. Dit doen we veertien keer op een dag. En we wisselen natuurlijk ook soms van set. Terwijl ik op de set sta, zijn mijn assistent en de stagiaire bezig in het prophok om de volgende scène voor te bereiden, zodat alles klaarstaat op het moment dat ik het nodig heb. We werken met een strakke planning, wat soms best pittig is, maar wel superleuk.

Tot morgen!

Kirsten Hanssen
Setdresser Goede Tijden, Slechte Tijden

De week van Kirsten Hanssen

Setdresser Goede Tijden, Slechte Tijden
2021 - week 39