De wereld van influencer marketing
“You can’t connect the dots looking forward, you only connect them looking backwards.” Dit is één van mijn favoriete quotes van Steve Jobs, de man die de wereld heeft veranderd. Geïnspireerd door deze uitspraak neem ik jullie in sneltreinvaart mee in mijn verhaal, zodat jullie weten hoe ik in de wereld van influencer marketing terecht ben gekomen. Het verhaal begint wellicht random, vertrouw erop dat het een logisch einde krijgt!
Mijn oudste broer kon zingen als de beste en omdat kleine broertjes grote broers nadoen, dacht ik: dat wil ik ook! Door hem kwam ik uiteindelijk in een bandje terecht. Veel succes hebben we niet gehad maar gedurende deze periode werd wel het zaadje geplant voor het pad waar ik mezelf nu nog steeds op begeef. Ik merkte namelijk dat ik de rol als adviseur/manager meer ambieerde dan zelf op het podium staan. Ik speurde het internet af naar zangtalent. YouTube was toen nog nieuw en begon snel aan populariteit te winnen. Het meest fascinerende hieraan was dat creators door simpelweg te doen en te delen (snel) een publiek konden vinden.
Ik stuitte op een gegeven moment op een bovengemiddeld zangtalent op YouTube. Onder het genot van een kop koffie hadden we een goed gesprek. Aan het einde van het gesprek was het duidelijk: ik had mijn eerste artiest binnen als manager! Dit bleek een schot in de roos, want het resulteerde in een groot internationaal succes. De jaren daarna heb ik voor mezelf en andere vooraanstaande artiestenbureaus mogen werken. In die tijd zag ik de trend van influencer marketing langzaam opkomen in Nederland. Amerika liep en loopt nog steeds een aantal jaren voor in deze markt, waardoor de potentie in Nederland langzaamaan duidelijk werd. De eerste influencers, toen nog voornamelijk bloggers, stonden op. Bedrijven schoten als paddenstoelen uit de grond en hielden zich bezig met de vraag hoe merken succesvol gekoppeld kunnen worden aan influencers.
Waar het tien jaar geleden voor talent de uitdaging was om gezien te worden, is de uitdaging nu vooral: hoe blijf je relevant, authentiek en hoe bouw je als influencer een sustainable bedrijfsmodel. Met deze vragen hou ik me dagelijks bezig voor RTL’s Multi Channel Network. Als Senior Partner Manager adviseer ik onze partners (de creators) over hun volgende (carrière)stappen. Dit doe ik met een team van creative-, content- en dataspecialisten voor de grootste creators van dit moment. Ondernemerschap, lef en partnerships durven aangaan, zijn voor mij de belangrijkste kenmerken waarnaar ik zoek in talent. We vertegenwoordigen onder andere StukTV, Anna Nooshin, Onnedi, Jessie Maya en Bibi Breijman. Ik vind het mooi om te zien dat mijn verhaal waarschijnlijk totaal anders was gelopen als mijn broer geen zangtalent had gehad. De rit tot dusver had ik voor geen bitcoin willen missen. Wat de quote van Steve Jobs voor mij betekent, is dat je naast slim werken vooral ook vertrouwen moet hebben.
Jonathan Berhane
Senior Partner Manager RTL MCN
De week van Jonathan Berhane
-
ΜaandagDe wereld van influencer marketing
-
DinsdagBrand safety
-
WoensdagWat wij doen
-
DonderdagVolwassen geworden
-
VrijdagEen dosis inspiratie