Denk aan de Matrushka
Vandaag word ik wakker in Warschau. Mooie stad. Straks loop ik via de oude stad naar ons kantoor.
Zonder Discovery was ik niet snel in Warschau gekomen. Drie maanden geleden zat hier ook nog niemand van het Creative Team, maar vandaag zit er een flinke derde daarvan. Stuk voor stuk goede en leuke mensen.
Sinds het begin van dit jaar ben ik verantwoordelijk voor het inhouse creative team voor de EMEA-regio. Een regio die gaat van Oslo, naar London, Kaapstad, Dubai, Moskou en weer terug naar Oslo. En alles daartussen zo’n beetje.
Het team is gevestigd over drie locaties – Londen, Amsterdam en Warschau – en moest uitgebreid worden qua aantal mensen om de aan de gewenste oplages voor campagnes en branding van onze mooie global brands te kunnen voldoen. Bovendien maakten we de switch van een voorheen freelance gedreven centraal model naar een zo volledig mogelijk inhouse team. Dat model kenden wij in de Benelux al heel goed. Kortom, heel wat werven, terwijl de winkel openbleef natuurlijk.
Deze week ontmoet ik de laatste twee ‘hires’, en dan zijn we ook In Warschau compleet. Als ik terugkijk, ben ik meer dan voldaan over hoe deze klus geklaard is, terwijl we on top of de normale productie ook nog even de nieuwe zender HGTV lanceerden in Duitsland en Zuid-Afrika, en een brand refresh voor Discovery adopteerden van onze Amerikaanse collega’s en implementeerden in EMEA.
De winkel was meer dan open inderdaad, terwijl we mensen in het team introduceren, mensen op verschillende locaties samen laten werken, en als nieuw collectief een ‘one team’ gevoel en spirit aan het bouwen zijn. Geen eenvoudige klus, wel heel leuk om te doen.
In Amsterdam is het team inmiddels ook flink geïnternationaliseerd. Met de inbreng van een Engelse, een Braziliaan en een Canadees, gaat dat voortvarend. Ik kan werkelijk genieten van de verse spirit en energie die al die nieuwe mensen en culturen toevoegen. Vooral als ik zie dat ze zich snel thuis voelen, one of the guys worden, en al direct bijdragen aan het ontwikkelen van mooie campagnes.
Producers en creatieven werven in Polen was een spannende en onzekere onderneming. Geen idee wat daar aan talent rond zou lopen. En hoe is hun Engels? Maar ook in Polen gaat het rap. Het viel meer dan mee, en gelukkig kent creativiteit geen grenzen.
Skills zijn maar een kant van het verhaal bij recruitment. Maar de mindset, de instelling, daar gaat het uiteindelijk net zozeer om. Afijn, u weet dat wel, neem ik aan. Het is niet eens dat ik iedereen persoonlijk aanneem trouwens. Daarvoor zitten al heel goede mensen in het team, die dat prima kunnen.
Wel probeer ik hen en mezelf altijd aan een wijsheid te herinneren, die ik in mijn tijd bij Ogilvy heb opgedaan, en ook graag met u deel. Iedere nieuwe CEO krijgt daar vanuit traditie en de filosofie van David Ogilvy, een matrushka op een van hun eerste dagen. Met daarin een briefje met een wijze les: Always hire someone bigger than yourself. That way we become a company of giants, otherwise we become a company of midgets. Zo eenvoudig, zo waar. Love it.
Bart ten Tije
VP Creative Pay TV & Global Brands Team EMEA Discovery
De week van Bart ten Tije
-
ΜaandagOpgeruimd staat netjes!
-
DinsdagDenk aan de Matrushka
-
WoensdagVan tv mag je opblijven
-
DonderdagDoe mij een passie
-
VrijdagYorkshire pudding