Distributie
Nederlandse mediabedrijven, omroepen en uitgeverijen zijn een fuik ingezwommen. De fuik heet Spotify. Iedere dag worden ze steeds een beetje meer afhankelijk van de distributie die Spotify voor hen verzorgt. Het voelt als een sympathieke nuts-voorziening. Spotify is zelfs zo aardig dat de podcastuitgeverijen reclame mogen toevoegen aan hun podcast. Dat is nog niet alles, de makers mogen het geld houden. Spotify hoeft niets.
De vraag is of dit zo blijft. Als Spotify-abonnee betaal ik 10 euro voor een premium abonnement omdat ik geen reclame wil. Toch hoor ik iedere dag Marcel van Roosmalen en Gijs Groenteman over Bamboo Basic, Check-scooters of Matt Sleeps. Kortom het model is niet houdbaar en vroeg of laat gaat Spotify aan de knoppen draaien. Ze komen met plus-pakket waarin de podcasts zitten of willen meedelen met de inkomsten of vragen aan de makers geld in ruil voor distributie. Net als YouTube destijds zal dat in het begin heel vriendelijk gaan, maar Spotify heeft de volledige macht want is meer dan ooit de toegang naar de oren van de consument.
Sommige uitgeverijen hebben naast Spotify hun eigen omgeving, zoals Mediahuis en DPG, maar de consument zal het aanbod te beperkt vinden. Ze willen alles. In mijn ogen moeten de podcastuitgeverijen zo snel mogelijk de krachten bundelen op het gebied van distributie. Richt een stichting op waarin alle deelnemers zeggenschap hebben en kom met een eigen player en app met het complete aanbod. Je bent dan niet meer, of in ieder geval iets minder, afhankelijk van een grote techreus. Ook deel je de kosten.
Natuurlijk moet je Spotify niet in 1x de rug toe keren, doe dat heel langzaam en vriendelijk…maar uiteindelijk hebben de podcastmakers en uitgeverijen de macht weer terug. Doe het vooral nu, want je mag van Spotify nu nog reclame verwerken in je podcast. Maak dan vooral reclame voor een nieuwe gezamenlijke podcast-app.
Marc Adriani
Interimmanager en maker van de crime-podcast Appie
De week van Marc Adriani
-
ΜaandagAppie
-
DinsdagEine Zigarette
-
WoensdagJumbo
-
DonderdagDistributie
-
VrijdagTop 40