Do kite like a girl
Mijn week begint met de The Next Women Summit. Aanvankelijk kijk ik altijd sceptisch naar women only events. Het onderstrepen en delen van succesverhalen van vrouwelijke experts door een zaal vol met vrouwen, heeft iets weg van het overmatig toejuichen van een heel traag kind die dan eindelijk, twaalf minuten later dan alle anderen, over de eindstreep komt. Toch is het blijkbaar nodig.
Het doet me denken aan de confronterende, en gelauwerde, #LikeAGirl campagne over het moment waarop sekse als belediging wordt gebruikt. Maar de line-up loog er zeker niet om: geweldige sprekers en onderwerpen om menig ander evenement te doen blozen. En toch haalde ik in eerste instantie opgelucht adem toen daar onze bijna enige man in de zaal, zowaar een prins op het witte paard, op het toneel verscheen en zijn praatje hield in een discussiepanel over het ideale ondernemersklimaat, Prins Constantijn van Oranje. Ik bleek er met mijn stigmatisering naast te zitten en werd juist gegrepen door de experts als Chantal Jansen en Eva Jinek. Wat hadden zij een dijk van een verhaal!
Eva sloeg met haar kippenvel veroorzakende betoog de spijker op z’n kop: fight or flight. Hoe vaak kies je er niet voor om te vluchten voor de angst voor falen of kritiek wanneer je gevraagd wordt voor je expertise in een artikel, blog of om ergens te spreken. Zie het hebben van een mening, een opinie, niet als een verontschuldiging. Kies hoe je reageert, kies ervoor om eroverheen te stappen en blijf dit doen. Niet vanwege het feit dat je een vrouw bent, maar juist omdat je een expert bent.
Dus heel terecht mocht ik van Janneke, één van de oprichters van Improve Digital, één keer weigeren om te spreken, maar daarna niet meer. Na meteen de eerste keer geweigerd te hebben, kwam ik er de volgende keer niet onderuit. Op naar Genève dus, naar DigitalNext van EGTA, de branchevereniging voor onder andere televisie. Een zaal vol broadcast-mensen die van mij verwachten dat ook ik een dijk van een verhaal hou en dat ik ze wat leer. Ik, Kyra Steegs, die met mijn ervaring uit de broadcastwereld ze laat zien hoe broadcasters het online ecosysteem van programmatic kunnen gebruiken om hun concurrentie voor te blijven.
Toch blijft het ‘vrouwen-op-een-podium-zetten-omdat-ze-vrouw-zijn’ een beetje aan me knagen. Blijkbaar ben ik dan toch behoorlijk beïnvloed door alle vooroordelen, want ook ik verkondig vol trots in ieder gesprek dat ons succesvolle bedrijf is opgericht door twee vrouwen. Maar als ik er goed over nadenk, is dat misschien toch gek. Want zou ik dit ook in gesprekken benoemen als het twee mannen waren geweest?
Met deze gedachte en met een inspirerende dag vol mooie beloftes achter me, race ik nog snel naar Zandvoort naar de voor mij bekende heerlijke spot, dé plek om met twee vriendinnen Marlies en Floortje, heerlijk kitend en compleet gedachteloos door de golven te vliegen. Hier staat de tijd even stil, hier varen we met een laatste prachtige zonnestraal over het water en lachend om al dat mannengeweld om ons heen, het einde van de dag tegemoet.
Kyra Steegs
Senior Director Video Improve Digital