Do you like Pina Coladas?
Alles draait om inhoud. En in mijn werk is dat video content. Er is meer content dan ooit tevoren en de consument past z’n gedrag erop aan. Je kunt kritisch zijn, want er is meer dan genoeg om uit te kiezen. Dus laat je de dingen die er niet echt toe doen gewoon links liggen. Weg met de middelmaat.
Ik vraag me af of dat een houdbare situatie is als iedere partij, die een graantje van die aandacht van de consument wil meepikken, in video content gaat investeren. Ziggo doet dat met een eigen sportzender, KPN heeft even wat gas teruggenomen met KPN Presenteert, Amazon lijft Jeremy Clarkson in, YouTube gaat naast z’n user generated content meer eigen video’s ontwikkelen, Apple idem dito. En recent kondigde Facebook aan dat vanaf volgende maand zelf geproduceerde video’s beschikbaar komen op het sociale netwerk (met twee miljard gebruikers). Dat moet allemaal weer terugverdiend worden, met reclame, abonnementen, quad play pakketten, et cetera. De consument zal uiteindelijk bepalen hoeveel hij/zij ervoor over heeft om die content te zien en hoeveel van z’n privacy hij/zij bereid is op te geven.
Voorlopig zal deze ontwikkeling nog wel even aanhouden, maar er gaat sowieso een uitdunning komen van al het aanbod. Dat kan niet anders. Wat uiteindelijk overblijft en zal blijven bestaan, dat is de vraag. En dan is het vooral interessant om te zien hoe de jongere generaties hiermee omgaan. Ik heb hier twee Generation Y dames rondlopen en volg dagelijks hun mediagedrag met grote interesse. Sommige dingen snap ik niet echt, zoals de hype rond memes en vines (deze week ligt mijn oudste continu in een deuk om een clipje ‘Fre sha voca do’, oftewel verse avocado… zoek maar op).
Maar er zijn ook momenten dat ik weer vertrouwen heb in de nieuwe generatie. Ik zat recent in een bioscoop, met een 3D bril over mijn eigen bril heen, met mijn dochters te kijken naar Guardians of the Galaxy 2. Een science fiction film van anderhalf uur, die erin ging als zoete koek. De hoofdrolspeler, Star Lord, had van zijn moeder een walkman gekregen met een cassettebandje met daarop haar favoriete muziek (de ‘Awesome Mix -2’). Die muziek vormt een rode draad in de hele film. Muziek uit de jaren ’60, ’70 en ’80 die ineens door deze film weer supercool is bij de jonge generatie. Ik kan alleen maar breed glimlachen als ik mijn dochter door huis zie lopen terwijl ze “If you like Pina Coladas” zingt. Dan weet ik dat het allemaal wel goed komt.
Het draait dus om inhoud. Content die er echt toe doet, van hoge kwaliteit, die je weet te raken. En heel belangrijk: content die authentiek is. En daarom ben ik trots op het feit dat ik bij Discovery Networks werk. Bedankt voor het volgen van mijn week in woorden en ik wens mijn opvolger Fons Bakker veel succes. Fijn weekend!
Richard Benschop
Director Research, Discovery Networks Benelux
De week van Richard Benschop
-
ΜaandagDe glazen bol-week
-
DinsdagGevoel
-
WoensdagKoers
-
DonderdagBrommers kiek’n
-
VrijdagDo you like Pina Coladas?