Britte Hermans
2019 - week 15

Documercial

Met veel plezier zag ik gisteravond hoe de Nederlandse regisseur Marco Garcia te gast was bij M, waar hij een inspirerende blik achter de schermen gaf bij zijn werk als commercialregisseur met legendarische sporters en Hollywood acteurs.

Garcia beaamde Margriet’s constatering dat commercials tegenwoordig steeds meer documentaires zijn geworden. “Het is een beetje passé om alleen maar iets te willen verkopen, commercials moeten vooral leuk zijn om naar te kijken.” Volgens Garcia wordt de nadruk op het product of merk er niet meer zo dik bovenop gelegd en gaat het meer om het verhaal. Vorig jaar hoorde ik voor het eerst de naam van dit nieuwe genre waarin échte ‘storytelling’ samengaat met het commercieel en/of corporate belang: de documercial.

Deze ontwikkeling juich ik als documentaireliefhebber toe, al is het maar omdat ik vast niet de enige ben die het geluid van tv of laptop zachter zet bij het begin van de schreeuwerige reclameblokken. Tegelijkertijd heb ik van collega’s ook verhalen gehoord over moeizaam verlopende samenwerking tussen commerciële bedrijven en documentairemakers. Dat verbaast mij niet, want de snelle productie van zogenaamde waarachtige reclame of content, kan goed schuren met het trage en weerbarstige documentaireproces, en dan laat ik het integriteitsvraagstuk nog even buiten beschouwing.

Desondanks zijn er ook succesverhalen waarbij alle partijen tevreden zijn met het eindresultaat, dus laat ik afsluiten met een positieve noot. Het vertellen van goede verhalen is wat mij betreft namelijk bovenal een mooi, universeel en tijdloos vak. De toekomst zal uitwijzen waartoe deze nieuwe cross-overs en samenwerking kunnen leiden, maar ik verheug me erop. En mocht je nog eigen ervaringen of opmerkingen willen delen naar aanleiding van deze gastcolumns, dan hoor ik het graag op britte@creatiefmetfilm.nl Fijn weekend alvast!

Britte Hermans
Producer documentaires
Oprichter Creatief met Film Academy