Doelen stellen is een must
Met de afsluiting van De week van even een kleine terugblik op 2024. Een bewogen jaar, waarin gezondheid weer eens een belangrijk goed bleek, waarin we ook weer veel geleerd hebben en waarin duidelijk werd dat het hebben en maken van plannen evident is voor het voortbestaan van de onderneming.
Begin 2024 deden wij de overname van Het Licht in Amsterdam, al 30 jaar een begrip in het leveren van lichtfaciliteiten aan de film-, drama- en commercialwereld. Met bevlogen en zeer ervaren mensen in dienst, die alle ins en outs van de branche kennen. Alweer 5 jaar geleden begonnen Het Licht en Lichtmacht de eerste onderhandelingen over een eventuele fusie. Mede door corona belandden deze onderhandelingen in de ijskast.
Medio 2023 was de twijfel over de toekomst van Het Licht weliswaar nog niet helemaal verdwenen, maar uiteindelijk besloten we toch tot een deal te komen. Lichtmacht werd per 1 januari 2024 eigenaar van Het Licht. Voorafgaand aan de overname onderhielden we nauwe banden door onder andere het uitwisselen van personeel, gezamenlijk overleg en het bij elkaar inhuren van materialen.
Mede na goed cijferonderzoek hadden we het idee dat we dicht op de bal zaten en alle ins en outs van het bedrijf wel kenden en dus geen verrassingen zouden tegenkomen. Met één element hadden wij echter geen rekening gehouden: in die periode van 5 jaar met enige twijfel over een eventuele verkoop, waren geen verdere plannen of doelen bedacht en gesteld.
Men was onbewust de afgelopen jaren bezig geweest het bedrijf van links naar rechts te schuiven, maar niet vooruit. He bedrijf zat grotendeels ‘op slot’ en opereerde van dag tot dag. Aan bijvoorbeeld de investeringen lag het niet, maar ook hier bleken die op de langere termijn de vooruitgang niet echt verder te helpen. Wat wij uit deze situatie hebben geleerd, is dat cijfers niet alles zeggen en dat we toch echt elke 3-5 jaar een (hernieuwd) plan moeten opstellen om stilstand te voorkomen en ambitie aan te moedigen.
Zonder duidelijke doelen loop je op den duur als organisatie achter je ‘eigen staart’ aan. Op naar een gezond 2025 vol plannen en doelen!
Loet Bol
Managing Director Lichtmacht