Down Under
De laatste keer dat ik een column mocht schrijven, is alweer een tijd geleden. Ik backpackte als eind twintiger door Australië en kwam via via in contact met de hoofdredacteur van de Nederlandse krant in Australië: The Dutch Courier. Het leek hen een leuk idee om een maandelijkse column te plaatsen over mijn avonturen als backpacker.
Ik was daar zelf nog niet zo zeker van, want waren mijn avonturen wel interessant genoeg voor de krant? Na enig aandringen ging ik toch overstag. Als je dan toch een sabbatical neemt, kan je die maar beter enigszins zinvol invullen. Ik reisde de hele outback door, waarbij ‘ontdekken en grenzen verleggen’ het hoofdmotto werd van de reis. Terugkijkend op die tijd kan ik concluderen dat mijn reis veel raakvlakken heeft gekend met de zenders waar ik nu al zo’n dikke vier jaar voor mag werken. Wie had dat ooit gedacht?
Discovery’s merkbelofte ‘Make Your World Bigger’ stond nog net niet op mijn rugzak geschreven, maar was overduidelijk aanwezig. Onderweg ontmoette ik uiteenlopende figuren: van gelijkgestemde wereldreizigers tot laidback Aussie surfers. Stuk voor stuk mooie mensen met inspirerende levensverhalen, waar ik één en al oor voor had bij de ellenlange kampvuren. Bij TLC laten we niet anders zien: oprechte verhalen van echte mensen. Het maakt niet uit waar je vandaan komt of wie je bent, bij TLC laten we het echte leven zien en wordt er geen oordeel geveld.
Dat het in het echte leven als vrouw alleen op reis niet altijd even veilig was, gaf mijn onderbuikgevoel gelukkig vaak snel genoeg aan. Toch denk ik weleens dat er een engeltje op mijn schouder zat als ik ’s avonds van het internetcafé (jaja!) langs het park naar mijn flatje liep. Dat kunnen veel van de hoofdpersonen in de programma’s van onze crimezender ID niet zeggen. Misdaad en mysterie staat daarbij voorop en veelal zonder happy end. Happy werd ik wél van een bezoekje aan de Australian Open. Ook al heb ik geen bal verstand van tennis, je wordt vanzelf tennisfan als je de zusjes Williams in levenden lijve ziet zwoegen tijdens de finale!
In mijn dagelijks werk als PR & Communications Executive voor Discovery, TLC en ID houd ik mij overigens niet direct bezig met sport. Dat laat ik liever aan de echte kenners (en toppers) over, in dit geval Anja van Ginhoven die PR verantwoordelijk is voor Eurosport. Dat neemt niet weg dat ik veel van meekrijg: het is namelijk onmogelijk om Eurosport te negeren binnen ons kantoor. De nieuwste zender binnen ons portfolio, maar misschien wel verreweg het meest aanwezig. Sinds afgelopen augustus hangt er prominent bij de receptie een aftelbord naar de Olympische Spelen. Destijds nog 168 dagen te gaan en sinds vorige week woensdag stond de teller ineens op 100 dagen.
Ik dwaal af, want deze column draait natuurlijk om een inkijkje in mijn werk, waarvan de redactie van BM het ook dit keer een goed idee leek om te delen met de buitenwereld. Ik beloof jullie deze week mee te nemen in mijn avonturen binnen Discovery Networks Benelux. Voor avontuur hoef je namelijk helemaal niet zo ver te reizen: het mooie Kraanspoor in Amsterdam volstaat. Dat gezegd hebbende, haast ik me nu naar het kijkcijferoverleg waar mijn dag mee start.
Dunja Engelbracht
Press & Communications Executive Discovery, TLC & ID Benelux