Dragons’ Den online
Vanwege de lockdown even voor kerst wordt ook het HBO-onderwijs inmiddels weer volledig online aangeboden. Tot vlak voor de kerstvakantie was onze groep eerstejaarsstudenten Commerciële Economie nog één á twee keer per week op school voor een combi van online en fysiek onderwijs.
De studenten volgden deze periode case-onderwijs en in deze case, ‘Beyond Television’, stond het ontwikkelen van een mediaformat centraal. Met als apotheose de eindpitch aan de Fontys ACI Dragons’ Den, met vier format experts uit de praktijk. Het is inmiddels de vijfde keer dat we deze module draaiden en vanwege de lockdown sloten we de pitches ditmaal online af.
Tien groepen studenten doken sinds half oktober twee dagen per week in de wereld van media. Via onderzoek naar doelgroepen, trends en de branche en het toepassen van de Concepting Methode gingen ze op zoek naar die ene kans. Het haakje waarmee ze een (uniek) mediaformat zouden kunnen ontwikkelen. Voor een aantal van jullie is dit misschien gesneden koek, maar voor deze eerstejaarsstudenten was het een pittige opdracht.
Gelukkig waren de formatexperts uit het werkveld, oftewel de Dragons (Karin de Groot, Maurits Spijkerman, Kirsten Jan van Nieuwenhuijzen en Ruud Minten), ook dit jaar bereid om de slotpitches bij te wonen en onze studenten van feedback te voorzien.
Tot vlak voor de deadline liep mijn mailbox vol met laatste vragen van studenten, een laatste check van de hand-out of kunnen we nu beter zo of zo beginnen? De spanning liep hoog op.
En toen was het eindelijk zover, het moment van de waarheid. De studenten deden hun uiterste best om een goede online pitch neer te zetten. Met een bij het format passende achtergrond, een trailer, mooi vormgegeven slides en hand-outs en goede presentatie skills wisten ze allemaal een overtuigend verhaal te vertellen.
Er waren tien verschillende concepten, van spelshows voor de hele familie, tot een reisprogramma op zoek naar de herkomst van je familie en van offline gamen tot aan daten onderweg.
Een week eerder vroegen mijn collega’s en ik ons nog bezorgd af of iedereen de deadline wel zou halen, maar niets bleek minder waar. Het ging super! En een mooie opsteker voor drie van de tien groepen was dat zij door de Dragons werden uitgenodigd om nog eens door te praten. Omdat hun idee inspireerde of wellicht kans maakt op meer?
Hoe tof is dat! Dank je wel, Kirsten Jan, Karin, Maurits en Ruud. En hoe ongelooflijk trots ben ik op deze eerstejaarsstudenten, die ondanks corona en ondanks dat alles online was, een professionele en inspirerende pitch hebben weten neer te zetten.
Dus mensen weet: niets is onmogelijk, ook online niet. Al ga ik er natuurlijk vanuit dat de pitches volgende jaar gewoon weer ‘live’ op locatie mogen!
Rachel de Wit
Docent en Branche Manager Media – Fontys Academy for Creative Industries Tilburg
Podcast maker en oprichter van De Podcast Producent (De MINI-Cast)
Lid van de Raad van Advies van Broadcast Magazine Young
Foto: Frans Nikkels