Durf te kiezen
Sta je voor het koelschap in de supermarkt bij de toetjes, dan heb je de keuze uit tientallen soorten en smaken. Alle zoete kleuren lonken naar je, maar je weet niet welke je mee naar huis zal nemen.
Die keuzestress is killing. Daarom worden veel keuzes in het leven beperkt tot twee of drie opties. Wil je koffie of thee? Bier of wijn? Zet je je geld in op rood of zwart, of kies je toch voor de 0?
Zodra we een overzichtelijke keuze voorgelegd krijgen, zijn we geneigd om daadwerkelijk te kiezen. Een verkoper die vraagt of je discodip of nootjes op je softijsje wil, verkoopt meer toppings dan een collega die alleen vraagt ‘wil je er nog iets op?’. Dan is de keuze die je hebt namelijk ja of nee, terwijl je bij die eerste verkoper gedwongen wordt om een keuze te maken. En dat werkt.
Gisteravond werden in SugarCity in Halfweg de jaarlijkse AMMA’s uitgereikt. De mediaprijzen voor de beste campagnes en opvallendste concepten kende een nieuwe toevoeging: in een aantal categorieën werd niet één winnaar gekozen, maar werden brons, zilver en goud toegekend aan inzendingen.
Heel overzichtelijk, zoals bij een podium met een derde, tweede en een eerste plaats. Met dit verschil dat een categorie ook meerdere bronzen en zilveren onderscheidingen kende. Qmusic was samen met onderzoeksbureau MARE genomineerd voor ‘Best Research’. Op het podium met de twee andere genomineerde partijen steeg de spanning… Wie gaat er met het goud vandoor? We keken elkaar nog even aan, de band speelde een drum roll, de juryvoorzitter liet een lange stilte vallen en toen klonken de woorden: “Alle drie brons.”
Alle drie de cases waren ‘even goed’. En dus drie keer brons. De jury had de mogelijkheid, maar koos ervoor om niet te kiezen. Gelukkig moesten de juryleden in de categorie ‘Beste Exploitant’ wel kiezen, want daar kon maar één winnaar zijn. En zo eindigde de avond alsnog met een gouden randje, want Qmusic werd voor de vierde keer in ons zestienjarig bestaan tot winnaar gekozen.
Jorn Agterberg
Marketing Manager Qmusic