Dutch Pavilion
Wat hebben onder andere Engeland, Frankrijk, Canada, Australië, Turkije, Japan, China, Duitsland, Korea en Brazilië gemeen tijdens MIPCOM in Cannes? Ze beschikken over een grote gezamenlijke standruimte, een ‘landpaviljoen’ om een uniforme mediaboodschap uit te stralen.
Best slim om zo de krachten te bundelen. Het stimuleert intern de onderlinge samenwerking tussen diverse partijen en een land kan zich extern veel sterker profileren. Zeker op MIPCOM, in feite het grootste mediaplatform ter wereld, biedt dat vele kansen. Want het is duidelijk voelbaar dat deze mondiale programmabeurs annex conferentie nog altijd springlevend is. Het krioelt en zindert in de gangen van het Palais des Festivals, bijna alle standruimte is bezet en we durven wel te voorspellen dat de organisatie eind deze week een deelnemersrecord bekendmaakt… Een groot verschil met MIPTV in april, waarover morgen meer.
Maar waarom is er eigenlijk geen gemeenschappelijke Nederlandse stand, een Dutch Pavilion? Die inspanningen zijn in het verleden wel gedaan en leidden ook tot Dutch Indies, een initiatief van Hans Bosscher waarbij tal van kleinere partijen zich verenigden, maar dat stierf een stille dood. De tijd lijkt rijp om een nieuwe poging te wagen, temeer omdat de NPO meer werk gaat maken van (internationale) programmaverkoop via een speciale, door Michael Spendel geleide afdeling.
Het zou een zeer goede zaak zijn als de dames van NPO Sales (zie foto) niet langer de enigen zijn die in de kelder van het Palais in Cannes het Nederlands tv-product aanprijzen op de wereldmarkt. Hier ligt wellicht ook nog een schone taak in politiek Den Haag…
Jeroen te Nuijl
Hoofdredacteur BM
De week van Jeroen te Nuijl
-
ΜaandagHelikopterview
-
DinsdagNet werken
-
WoensdagDutch Pavilion
-
DonderdagCANNESERIES
-
VrijdagMIPCOM 2017: spel zonder grenzen