Een muziekleven 3: De breinaald van mijn koffergrammofoon
Het mooiste aan werken bij Muziekweb is dat je er de hele dag naar muziek mag luisteren. Er heerst geen hysterische kantoorsfeer, iedereen van het team is ook muzikant, dj of gewoon muziekfanaat en zit meestal te werken met een koptelefoon op. Af en toe een praatje – vaak over muziek. Er wordt gegrinnikt om de titels, namen en hoesjes van de laatste schlager cd’s of onleesbare logo’s op metalalbums.
Vandaag – dinsdag – begin ik weer met werken na twee weken vakantie. De ochtend staat in het teken van de Nieuwslijst, de officiële lijst met alle releases die de afgelopen week bij ons zijn binnengekomen, aangevuld met een aantal recensies. Meerdere medewerkers, onder wie ikzelf, schrijven de recensies die in de loop van maandagavond en dinsdagochtend binnenkomen. Na het redigeren van de teksten maak ik de Nieuwslijst op, bestemd voor de landelijke bibliotheken die nog cd’s aankopen en uitlenen. De recensies verschijnen daarnaast op de website en in de wekelijkse Nieuwsbrief waar iedereen zich op kan abonneren.
Tijdens het werk luister ik naar nieuwe albums van War On Drugs, Makaya McCraven, La Luz, Joy Crookes en een re issue van Graham Collier die ik maar meteen voor mijzelf op lp bestel bij distributeur Bertus. Ondertussen verschijnt er alweer een nieuwe, door Bertus verstuurde doos met cd’s op de afdeling om uitgepakt en ingevoerd te worden.
Zestig jaar geleden werd Muziekweb, toen nog als Centrale Discotheek Rotterdam (CDR), opgericht door Rob Maas als een uitleendiscotheek voor lp’s. Ik herinner mij hoe ik in de jaren ‘70 samen met vriendjes naar Rotterdam ging om er lp’s te huren van Neu!, Hatfield and the North, Pink Floyd en andere spannende bands waarover we hadden gelezen in de popbladen. Lp’s zijn kwetsbaar, dus moest je vooraf je pick-upnaald laten controleren. De breinaald van mijn mono koffergrammofoon was nooit door de keuring heen gekomen, de geleende naald van mijn vader bood gelukkig uitkomst.
Met de terugval van de cd en de komst van streamingdiensten, begon Muziekweb zich meer op de ontwikkeling van de website te concentreren, met informatie over uitvoerenden, maar vooral als een voor iedereen toegankelijk, groeiend archief van gedigitaliseerde cd’s, lp’s, wasrollen en andere geluidsdragers.
Ik begon in 2005 met recensies schrijven voor Muziekweb en werd eind 2019 vast aangenomen als catalogusmedewerker en redacteur. Op tijd om straks mee te verhuizen naar Beeld en Geluid waar ons muziekwalhalla in 2022 deel van gaat uitmaken.
Mark Ritsema
Medewerker Muziekweb, journalist, muziekprogrammeur, artiest
De week van Mark Ritsema
-
ΜaandagEen muziekleven 1: de gitaar opgepoetst
-
DinsdagEen muziekleven 2: Heet, wrang en zoet
-
WoensdagEen muziekleven 3: De breinaald van mijn koffergrammofoon
-
DonderdagEen muziekleven 4 : A Love Supreme
-
VrijdagEen muziekleven 5: Kantoordag