Eigen data eerst
Met de steeds groter wordende beperking van third party (cookie) data verandert het online marketinglandschap enorm. En daarmee ook de hoeveelheid beschikbare data. First party data (die je als bedrijf zelf genereert) wordt nog crucialer en gaat een belangrijke rol spelen in toekomstige (online) marketingactiviteiten.
Het is daarom de hoogste tijd om meer te doen met de data die je al hebt (first party data) en de mogelijkheden van data science daarop los te laten. In de huidige digitale wereld zijn cookies erg belangrijk als we kijken naar digitale marketing. Een deel daarvan zijn zogenoemde third party cookies. Dit zijn tracking cookies die allerlei gegevens bijhouden om bijvoorbeeld gepersonaliseerde advertenties te kunnen tonen.
Deze third party cookies staan ter discussie. Mensen willen meer controle over privacy en wat er met hun data gebeurt. Met minder beschikbare informatie wordt het steeds lastiger om mensen te bereiken. Maar de noodzaak om de wensen en behoeftes van je klant te kennen, is onverminderd groot. Hoe onzichtbaarder de klant, des te zichtbaarder je als bedrijf moet zijn. Maar hoe speel je hier dan juist op in?
Een bevriend dataconsultancybedrijf, Insight First, onderzoekt bijvoorbeeld momenteel het gedrag en welke indicatoren voorspellen of mensen over zouden gaan tot het afnemen van een abonnement. Dit soort interessante predictive analytics en data science modellen moeten echter ook aangevuld worden met first party data, data die je rechtstreeks van je klanten verzamelt. Met een grotere nadruk op klantprivacy en dataregelgeving.
Met een first party datastrategie en de eindeloze mogelijkheden van online interactiviteit kun je gepersonaliseerde ervaringen bieden om bestaande klanten te behouden, nieuwe duurzame klantrelaties op te bouwen en uiteindelijk de omzetgroei stimuleren. De juiste boodschap, het juiste verhaal, in gesprek gaan en blijven met je (toekomstige) klant.
Het klinkt logisch en dat is het ook. Maar het is ook noodzaak. Dat is wat mijn vak zo interessant maakt. Ik geloof dat data alleen relevant voor je kan zijn als je er inzichten uit haalt. Wat weet je echt van je klant en hoe kun je je doelgroep verder helpen? Stel de vraag, en het antwoord volgt.
Peter Markus
Manager Strategic Partnerships bij Online Seminar
De week van Peter Markus
-
ΜaandagVerbinding
-
DinsdagGrootste community van Nederland
-
WoensdagHybride werkelijkheid
-
DonderdagEigen data eerst
-
VrijdagPermanente flexibiliteit