Liedewij Hentenaar
Directeur RAB
2021 - week 15

Emotional Rescue

I’ll be your savior, steadfast and true
I’ll come to your emotional rescue
I’ll come to your emotional rescue

 

Emotional Rescue – 1980 The Rolling Stones

Ook in de mediawereld wordt met harde cijfers uitgedrukt hoe het gaat. De radioreclamebranche had vorig jaar natuurlijk een behoorlijke val in bestedingen. De 200 miljoen euro netto van 2019 haalden we niet, uiteraard volkomen verklaarbaar.
Want de pandemie zorgde voor grote leveringsproblemen in de autobranche, de reiswereld werd verdeeld in niet te adverteren kleurencodes, geen vrolijke NS-dagjes uit meer en ga zo maar door. Radioprogrammamakers waren gelijk aan machinisten op de sprinter, kortere blokken dus geen tijd voor wc-bezoek.

Aan de andere kant had radio zoveel meer luistertijd. Vier en een half uur per dag brachten luisteraars gemiddeld met radio door. We hadden de radioshows nodig om ons verbonden te blijven voelen met de buitenwereld, om energie te krijgen, om vrolijk te worden van dat verrassende gesprek of emotionele interview.
Een plaatje aanvragen voor je collega´s, allemaal thuis en iedereen hardop meezingend en dansend in je eigen werkkamer. Deze gedeelde gelukservaring inclusief de Covid-regels is leuker dan maar weer je eigen voorspelbare Spotify-lijst aan te zetten. Het vertrouwen in radio als nieuwsmedium is erg hoog. Logisch, de menselijke stem, de 24/7 toegankelijkheid van het programma of station – als vriend – maakt radio vertrouwd en betrouwbaar.

Om radioreclame tijdens een lockdown (intelligent of niet) in al haar facetten onder de aandacht te houden van adverteerders en mediabureaus is ontzettend lastig. Terwijl je behalve de harde cijfers ook zachtere informatie wilt: hoe gaat ‘t met de marketing manager, de planner, de inkoper?
Ben Tiggelaar schreef afgelopen zaterdag in NRC dat het door al het thuiswerken ontzettend lastig is impliciete signalen op te vangen, dus moet je om expliciete informatie vragen. Maar hoe dan? We spreken met name expliciet met elkaar tijdens een RAB Award Show, een AudioBoard meeting, een netwerkbijeenkomst of lunch. Dat kan al een jaar niet meer en ik mis deze gesprekken erg.

Op informele wijze wisselen we veel informatie uit en zo’n gesprek gaat ver voorbij de cijfers. Dit soort meetings plannen vanuit RAB zit niet in het primaire kwadrant van Zoom- & Teams-vergaderingen van planners en marketeers. We lossen dit op door af en toe met een vrolijke informele persoonlijke actie te komen.
Zoals nu de ‘Lighting Up Your (Work)Life’ actie: deel je thuiswerk of ‘verlichtingsidee’ met ons en maak hiermee kans op een ‘lighten up your day’ pakket. Op deze manier blijven we een beetje in contact  en kunnen we elkaar op vrolijke wijze een emotional rescue bieden.

Liedewij Hentenaar
Directeur RAB

De week van Liedewij Hentenaar

Directeur RAB
2021 - week 15