eSports en social media influencers
Sociale media roepen bij mij nog altijd intuïtief tegenstrijdige gevoelens op. Gevoelsmatig lijkt het nog niet zo lang geleden dat ze in de kinderschoenen stonden, tegelijkertijd bestaat Facebook alweer vijftien jaar, YouTube veertien jaar en Instagram negen jaar.
Het zijn platforms die niet meer weg te denken zijn voor consument, adverteerders en media. Tegelijkertijd is ook de kracht van computers toegenomen en heeft internet – qua snelheid en adoptie – wereldwijd een vlucht genomen. De ideale omstandigheden voor de groei van (online) computer games en sociale media influencers.
eSports zijn kort gedefinieerd officiële nationale en internationale gametoernooien met flinke geldprijzen. De meest bekende en gespeelde games zijn Counterstrike, Dota, League of Legends en het meest recent Fortnite. Oorspronkelijk komt het fenomeen uit Zuid-Korea, maar inmiddels is deze wereldwijd hard aan het groeien.
De omzet ervan groeit ook hard, van 0,2 miljard dollar in 2014, naar 0,8 miljard in 2018 en volgens de PwC Entertainment & Media Outlook komt dit bedrag in 2023 uit op 1,8 miljard dollar. Niet onverwacht gezien de gehele omzet van de gaming industrie, die groeit van 118 miljard in 2018 naar 161 miljard in 2023, een groei van ruim 36% in vijf jaar tijd. Daarmee is deze industrie nu al groter dan de film- en muziekindustrie gecombineerd.
De opkomst van eSports als wereldwijd fenomeen moet gezien worden in de context van social media influencers. De bekendsten hiervan op gamegebied zijn vermoedelijk de Zweedse PewDiePie en de opkomende Amerikaanse videoblogger Ninja. PewDiePie begon in 2010 met zijn YouTube kanaal en heeft inmiddels ruim 96 miljoen volgers. Zijn video’s worden gemiddeld genomen meer dan 5 miljoen keer bekeken door zijn achterban. In de beginjaren besprak hij voornamelijk games die hij live speelde en becommentarieerde.
De Amerikaanse Ninja is een professionele gamer sinds 2009, maar brak pas echt door op Twitch met het immens populaire Fortnite. Dat gratis spel wordt gefinancierd met ingame aankopen en wordt inmiddels gespeeld door zo’n 200 tot 250 miljoen spelers met een omzet van meer dan 2 miljard dollar per jaar. Kenmerkend voor deze industrie is de hoge mate van engagement met de fan base.
Deze influencers hebben met hun bereik een grote impact op het gamegenre en het succes van de games die zij spelen of juist afschrijven. Dezelfde tendens zie je overigens ook in de bredere context van Instagram en YouTube influencers die merken kunnen maken of breken.
Betekent dit dat ‘traditionele’ media massaal moeten investeren in eSports en social media influencers? Nee, maar er moet wel scherp gekeken worden naar de drivers van het succes en daarvan leren. Zorg voor de succesfactoren in het eigen businessmodel en de customer experience. Daar kunnen we vooral van leren.
Ennèl van Eeden
Global Entertainment & Media Leader PwC
De week van Ennèl van Eeden
-
Μaandag20 jaar PwC Global Entertainment & Media Outlook
-
DinsdagContent is king, experience queen
-
WoensdagDe renaissance van voice
-
DonderdageSports en social media influencers
-
VrijdagVertrouwen – wie is uw chief trust officer?