Fake News
Radioprogramma’s, podcasts, luisterboeken, ik verslind ze. Op de fiets naar Beeld & Geluid luister ik vandaag het luisterboek van Tanja Nijmeijer, voormalig lid van de Colombiaanse FARQ. Met mijn oortjes in realiseer ik mij op de Joost den Draaijer–rotonde, dat ik in 2007 het fake news over Tanja’s zogenaamde ontvoering als waarheid aannam. Ik kan het haast niet geloven.
Daardoor ben ik vandaag nog meer gedreven om het onderwerp desinformatie onder de aandacht van kinderen en jongeren te brengen. Dat komt goed uit, want de meest geboekte workshop uit het educatie-aanbod van Beeld & Geluid heeft de titel Fake News. Meer dan duizend leerlingen leerden afgelopen kwartaal alles over dit onderwerp. Waarom zijn mensen zo makkelijk voor de gek te houden? Hoe kunnen we nepnieuws leren herkennen? En hoe kun je zelf voorkomen dat nepnieuws zich verspreidt?
In een workshop maken leerlingen kennis met de technieken en mechanismen die schuilgaan achter desinformatie. Drie stappen waarmee leerlingen zelf een nepnieuws bericht maken:
- Deskundige: voer een niet bestaande deskundige op.
- Urgentie: zorg dat iemand je verhaal meteen wil lezen.
- Polarisatie: zet groepen tegen elkaar op.
En dan: delen maar! Fanatiek gaan leerlingen met elkaar in competitie om de meeste clicks, likes en shares te krijgen. We halen het nepnieuws natuurlijk ook snel weer offline. Er is veel plezier en er wordt veel gelachen. De bevlogen en deskundige museumdocenten zorgen er vervolgens voor dat de leerlingen niet alleen een onvergetelijke, maar ook een leerzame workshop hebben.
Of het nu groep 8 is van een basisschool uit Hilversum, een MBO-klas uit Rotterdam, of een 5 HAVO-klas uit Enschede, alle leerlingen uit Nederland zijn welkom om de media te vieren in Beeld & Geluid.
Helen Meijer
Manager Educatie Beeld & Geluid