Feiten over fictie
Zondag is over het algemeen de populairste dag om tv te kijken, terwijl niet maandag maar donderdag de slechtst bekeken dag is. Als je sport niet meerekent, was Wie Is De Mol? – met gemiddeld vier miljoen voor de seizoenstart – de winnaar in 2022, maar ook The Passion wist een plek in de top 10 te bemachtigen.
Onder de kijkers ‘Boodschappers met kind, die in de afgelopen twee jaar een verre reis hebben geboekt’ was de serie Extraordinary Stories Behind Everyday Things het best bekeken Discovery-programma (het zou maar net jouw doelgroep zijn). Zomaar een paar random feitjes, maar wel uit een categorie die ik niet had kunnen delen zonder het Kijkonderzoek.
Veelbesproken binnen de mediabranche, maar ook daarbuiten. Stel je een gemiddelde verjaardag voor waarbij je tijdens het uitwisselen van beleefdheden met ‘vrienden van vrienden’ stuit op de ‘wat doe jij voor werk?’-vraag. Hoe vaak ik dan als reactie kreeg ‘kun jij mij dan eindelijk eens uitleggen hoe het met die kijkkastjes werkt?’, is niet op één hand te tellen.
Want beschrijf ik mijn werk, dan ontkom ik er niet aan om ook woorden als kijkcijfers, panels en SKO in de mond te nemen. En als lid van de Screenforce Technische Commissie kan ik niet anders dan ook vertellen over hoe de toekomst van het kijkonderzoek eruitziet binnen het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
Zeg nou zelf, de schat aan data over het tv-landschap en zijn brede content aanbod willen we toch behouden? Op welke tv-shows stemmen Nederlandse gezinnen massaal af? Wie zijn de winnaars en verliezers qua marktaandeel? En wat is het populairste tv-genre? Het kijkonderzoek brengt je feiten over fictie (plus natuurlijk over nieuws, sport, documentaires, reality shows, game shows, en ga zo maar door!).
Maar genoeg ‘Wij van WC-eend’ ;). Nu het einde van mijn De Week Van nadert nog een tip mijnerzijds: wil jij jouw feiten over de tv-markt ook helemaal up-to-date hebben? Dan is het nog niet te laat om je in te schrijven voor de presentatie van het Screenforce Jaarrapport volgende week donderdag in Move Amsterdam. En ik ben er natuurlijk ook bij!
Esther Wissink
Senior Manager Research Warner Bros. Discovery
De week van Esther Wissink
-
ΜaandagTime flies when you’re having fun
-
DinsdagPop the bubble
-
WoensdagHoera!
-
DonderdagFeiten over fictie
-
VrijdagTeamwork Makes The…