Feng Shui
06:30 – Inpakken The Crew, kratje en lunchtas meenemen. 07:45 – Regisseur ophalen bij carpoolplaats Almere-Buiten-West. 09:30 – Aankomst Leeuwarden.
Een pan (horizontale beweging met de camera) vanaf de straat richting het huis van de familie die ik zojuist voor het eerst ontmoet heb. De regisseur kijkt over mijn schouder mee op het extra scherm. De geluidsman is onderweg naar Crewbus 15, die buiten beeld om de hoek staat geparkeerd. De lampen en groothoeklens evenals wat accu’s voor de dag worden tussen een shotwissel door naar binnen gebracht.
“Koffie?” “Thee graag.” Ik heb geen koffie leren drinken en dat is zeldzaam in de media. Mijn collega’s waarderen goede koffie, de juiste bonen, zwart, met suiker, een wolkje havermelk. Terwijl ik de tweede, gestabiliseerde camera (wat een gaaf apparaat) begin af te stellen, neemt de regisseur met de ouders van twee jonge kinderen het plan van de dag door. Het huis is ingericht volgens Feng Shui. Aardekleuren, hergebruik van materialen en meubels, rust en energiestromen. Het zonlicht straalt door de grote ramen van het oude opgeknapte pand.
Mijn thee is koud geworden na het prepareren van de camera’s, de lampen en het maken van de eerste shots van de bank, de boekenkast, de vele kunstwerken aan de muur, de kaarsen op minimalistische messing kandelaren, een lamp die veel weg heeft van een gouden taco en de huiskat die languit op de verwarming ligt.
Alle ruimtes in het huis zullen vandaag zorgvuldig worden vastgelegd. Mijn collega wurmt zich met audiorecorder in de uiterste hoek van de woonkamer, rechtsachter de camera die ik voor de komende vijf minuten als een soort ingeblikt sardientje bedien. De regisseur vraagt of ie links of rechts moet staan voor de juiste kijkrichting en drukt zich links tegen het behang. De eigenaresse van het huis kijkt ons lachend aan. Alles voor het shot.
Sinds 2007 film en monteer ik in de vrije tijd allerlei gebeurtenissen uit mijn leven. Video’s van de meerdaagse trip naar Engeland met de vriendengroep, de verjaardag van ma, de surpriseparty van mijn broertje, het oud en nieuw huisfeest, kerst met de familie, een instructievideo van de cursus metaalbewerking op de school waar mijn vader werkt en zo kan ik nog even doorgaan.
In de afgelopen jaren heb ik gretig gebruik gemaakt van de mogelijkheid apparatuur te lenen voor privégebruik. Gaaf dat dat kan bij The Crew (indien er beschikbaarheid is uiteraard). De techniek en mogelijkheden van alle verschillende camera’s en lenzen is prachtig, maar de herinnering die daardoor tastbaar wordt, is nog veel mooier. In het magazijn van The Crew ligt een keur aan high-end apparatuur waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Allerhande lenzen, waaronder de groothoek die ik vandaag voor de tweede keer hanteer.
Het buitenlicht strijkt achter op de vuurrode haren van de vrouw des huizes die uitlegt aan de regisseur wat Feng Shui in het interieur teweegbrengt. De ledlamp helpt mij met het tegenlicht wat resulteert in een prachtige kleurrijke contrasterende compositie. Althans, dat vind ik. Wat is een mooi shot naast de (on)geschreven regels van het televisie maken? De regisseur is het met mij eens, het is mooi. Mooi, nog maar zes ruimtes in de oude directeurswoning te gaan. Binnenkort op NPO 2.
Willem Spooren
Camera operator The Crew