Gênante gesponsorde televisie
Heel lang geleden begon ik als redacteur bij één van de leukste televisieprogramma’s op aarde, Willem Wever met Jochem van Gelder. Daar heb ik de overstap mogen maken naar regisseur en heb ik leren monteren. Met dat programma hebben we alle prijzen gewonnen voor kinderprogramma’s die je maar kon winnen. Alleen de Emmy Award ging aan onze neus voorbij. Maar goed; ik heb een topfoto dat ik daar leuk sta, met Emmy en Roger Moore. Wie maakt mij wat.
Er kwam een punt dat ik verder moest gaan kijken. Ik had 5 jaar Willem Wever gemaakt, was 26 jaar en kende niemand anders in tv-land dan mijn NCRV-collega’s. Dus ik vertrok, kwam bij IDTV terecht en kreeg daar het aanbod de hele zomer door Europa te reizen en Campinglife te gaan maken. Campinglife? Gesponsorde televisie? Dat had ik werkelijk nog nooit gedaan en was het ook niet van plan. Ik? Publieke omroepmeisje met ‘al die prijzen’ zoiets goedkoops als gesponsorde tv?
Maar in mijn privéleven was de situatie dusdanig dat het eigenlijk wel een goed idee was om even twee maanden weg te zijn. Dus ik deed het, maar ik vertelde het aan niemand.
U raadt het al: die zomer was een topzomer.
Ik hou nog steeds niet van kamperen maar we waren daar met zijn allen met één doel aan het rocken; gewoon goed gefilmde, vrolijke en een beetje informatieve zaterdagavond-tv maken. En dat deden we samen met de sponsor. Die was daar ook en werkte net zo hard mee. Mijn ogen gingen open: natuurlijk maakt het uit wat voor een programma je maakt, maar dat beeld dat ik had, kon ik gewoon, hops, over boord zetten. Die sponsoren, dat waren ook gewoon net mensen. In dit programma konden al die partijen redelijk pijnloos worden geïntegreerd.
En Het Perfecte Plaatje is niet anders. Onze partner Canon Nederland is zo’n totaal logische partij in deze. De content die we brengen volstrekt relevant. En de mensen waarmee we werken zijn net zo dedicated aan het programma als dat het team is. En dat al 6 jaar lang. Zij zijn vaak nog trotser op het resultaat dat de aspirant-fotografen hebben afgeleverd dan dat wij zijn. En balen mee wanneer er weer een afvaller is. En dat is dit seizoen niet anders. We starten met 10 deelnemers en dompelen ze weer onder in de wondere wereld van de fotografie totdat we in 11 weken weer één winnaar hebben.
Kim de Vries
Eindredacteur/regisseur Het Perfecte Plaatje (ITV Studios Netherlands)
Foto: William Rutten
De week van Kim de Vries
-
ΜaandagNog eentje dan
-
DinsdagBeter dan een therapeut
-
WoensdagWat moeten we nu weer bedenken?
-
DonderdagGênante gesponsorde televisie
-
VrijdagKijkstress