Glazen bol
De tweede week van mei. Ergens begin november vorig jaar leek deze week nog zo ver weg. Gillend en stuiterend zat ik, al rijdend over de A4 naar huis, in mijn auto. Een paar seconden daarvoor had ik iemand van het organiserende comité opgehangen die me vertelde dat we de pitch hadden gewonnen
Nu, een half jaar later, had het moeten gebeuren. Het Eurovisie Songfestival in Ahoy. Heel Nederland in euforische staat en uitgedost in alle kleuren van de regenboog. Een slordige 200 miljoen kijkers. En wij mochten de postcards – de korte video die vlak voor elk optreden een artiest introduceert – produceren. De klus van ons leven! We hadden een topteam van makers bij elkaar gebracht en een ijzersterk concept. Zoals zo vaak in dit vak was het basisidee waarmee we de pitch wonnen bijna te simpel voor woorden. Maar hé, je moet er maar net op komen…
Toen het Songfestival gecanceld werd, waren we al lang in productie. Al het werk, tijd, energie, creativiteit voelt na zo’n boodschap dan toch even voor niets. We zijn het gewend als creatieven. Uren, dagen, weken werk je aan een idee. Op het moment dat je er mee bezig bent, weet je het zeker: dit wordt een groot succes! Dit gaat mensen raken, inspireren, vermaken, emotioneren. En toch spat het vaak als een zeepbel uit elkaar.
Soms zou ik graag iets vooruit kunnen kijken. Om te weten of het concept wat in mijn hoofd zo mooi, spannend of ontroerend is, ooit de eerlijke kans krijgt om het licht te zien. Tegelijkertijd zou dat het vak van een creatief wel weer heel makkelijk maken. En als het makkelijk was, was het lang zo leuk niet.
Jasper Hoogendoorn
Hoofd creatie & sales – idtv
De week van Jasper Hoogendoorn
-
ΜaandagGlazen bol
-
DinsdagDe schoonmaker
-
WoensdagTrainen
-
DonderdagRotterdam
-
VrijdagGeen idee