Goed doen
Vandaag een afspraak met de mensen van International Media Support, IMS, in Denemarken. Onze do good-afdeling is een afdeling van smartocto waar niet veel klanten van afweten, maar het houdt een substantieel deel van onze professionals dagelijks bezig.
Smartocto is uiteraard een commerciële organisatie, we hebben inmiddels veertig mensen aan het werk die betaald moeten worden en we blijven in het product investeren. Maar er is meer in het leven dan omzet. Het zit diep in het DNA van smartocto om te helpen de journalistiek sterker te maken, om newsrooms in lastige landen te ondersteunen en het te helpen naar bestendige business modellen en effectieve contentstrategieën. Dit jaar hebben we zo bijna vijftig (!) redacties bijgestaan met advies, met onze datasystemen en een hele hoop liefde en geduld. Van Bosnië tot India, van Egypte tot Cambodja, daar staat smartocto voor assistentie.
Dat is voor een belangrijk deel de diepgevoelde verplichting om iets terug te geven aan de wereld, niet iedereen die het nodig heeft kan de luxe smartocto-behandeling betalen, maar ik zie ook altijd dat we er iets mee winnen.
Onze mensen vinden het belangrijk voor de bedrijfscultuur, dat het smartocto-management geld niet het enige of het grootste goed vindt. Het zorgt voor rust, ze doen het werk graag, het geeft ze voldoening. Dat maakt allemaal uit in de ‘war on talent’ die op dit moment over de wereld woedt.
Daarnaast steken we van alles op over landen, leren we mensen kennen in de gebieden waar we ons op een andere manier niet zo snel op zouden storten. Al met al genoeg redenen om het te doen en wellicht zelfs uit te breiden, daar praten we vandaag over. Want als er wat minder omzet is, betekent dat niet dat je er niks mee opschiet.
Goed doen. Ik kan het ieder bedrijf aanraden.
Erik van Heeswijk
Co-Founder | CEO smartocto