Google de ‘Alwetende’
Ik ben wakker en voorzie mijzelf van een goede uitsmijter met extra veel spek en kaas. Vervolgens besluit ik dat mijn telefoon zich ook mag ontwaken, en open mijn tijdlijn op Facebook. Ik heb een haat-liefde relatie met social media.
Social media strooien met liefde. Vind ik leuk, dit, vind ik leuk dat. En ik haat social media. Met een ongezonde dosis tegenzin probeer ik mij ertegen te verzetten. Wat dat betreft ben ik een analoge jongen in een digitaal tijdperk. Maar goed, ook mijn vlees is zwak en dus komen mij de meest nutteloze posts onder ogen: ‘’Quick fit! Voordat de zomer gaat beginnen.’’ Ik vraag mijzelf af: Waar komt dat volgen van die influencers toch vandaan? Is dat iets van alle tijden? Al mijmerend hierover worden mij langzaam de contouren van een heel nieuw geloof zichtbaar.
Waar Christus vroeger sprak: ‘’Volg mij, ik zal van u vissers mensen maken.’’ Zo spreekt de influencer anno 2018: ‘’Volg mij op Insta en ik zal van jullie mensen hipsters maken.’’ Terwijl wij denken dat we in een volledig nieuwe tijd leven, lijkt de geschiedenis zich gewoon te herhalen. De Bijbel is een persoonlijke timeline avant la lettre, en Silicon Valley lijkt het nieuwe Jerusalem te zijn: daar waar de nouveau riche profeten der aarde zich nestelen en invloed uitoefenen op ons. Silicon Valley, de stad van multinationals als Facebook, Apple en Google. Google als digitale encyclopedie waar u terecht kunt voor al uw vragen. Het lijkt wel de tot nieuw omgedoopte Bijbel.
Mijn thee is inmiddels koud en ik klik op de ‘Quick fit’ post. Tevreden kijk ik naar mijn buik, waar ook de uitsmijter met spek en kaas zich inmiddels bevindt. Ik zie dat mijn buikje eigenlijk alles behalve summer shape is en besluit de post te liken om het volgende bericht niet te missen.
Milan König
Redacteur CritiX en WorX