Growth from Knowledge
“Kennis is macht”, sprak de Engelse filosoof Francis Bacon in 16e eeuw. Alles wat je wilt weten is, zo lijkt het, in een paar muisklikken te googelen. Maar het is goed om onderscheid te maken tussen ‘kennis’ en ‘informatie’. Kort gezegd: kennis is geïnterpreteerde en gestructureerde informatie. Informatie vind je op internet, kennis vind je in je hoofd.
In de huidige tijd hoeft kennis echter niet altijd te betekenen wie het meeste weet, maar ook hoe je zaken slim kunt vinden en/of met elkaar kunt verbinden. Toevallig las ik recent ook een stuk dat de komende jaren het aantal ‘informatiewerkers’ binnen Europese ondernemingen sterk zal toenemen: er is steeds meer behoefte aan bekwame medewerkers die toegang hebben tot alle benodigde informatie en door middel van kennis deze op juiste waarde kunnen interpreteren.
Vandaag ook voor mij even geen klantgesprekken, voorstellen schrijven of plannen bedenken. Ik start de ochtend met een korte online meeting omtrent de GfK Social Media Intelligence (SMI) tool. Vanuit ons hoofdkantoor in Duitsland krijgen we een update over een aantal nieuwe mogelijkheden.
Door middel van deze tool kunnen we alle social mediaberichten die de consument op verschillende social media (wereldwijd) plaatst analyseren. We halen relevante informatie uit diverse social media en integreren dit met aanvullende gegevens, zoals merk- en salestracking, panelgegevens en inzichten van onze marktexperts.
Zo kunnen we advies geven welke social netwerken relevant zijn voor jouw merk, of je bepaalde trends en ontwikkelingen mist, wat de impact is van crossmedia campagnes, welke online discussies gaande zijn die impact hebben op de verkopen of het bereik van je merk et cetera. Daarna ga ik de gehele dag een training ‘Strategic Selling’ volgen met een aantal collega’s. Ik weet wat GfK te bieden heeft, maar hoe sluit je nu aan bij echte vragen en behoeften van de klant? En hoe zorg je voor een grotere slagingskans van je voorstellen? Dit zal vandaag in de training aan bod komen. Gelukkig gaan we naast de theorie ook veel in de praktijk oefenen dus ik ben benieuwd!
Dat is wat we bij GfK dagelijks doen: de kennis verwerken, combineren en koppelen. Onderzoeksgegevens vertalen naar marktkansen zodat de klant groei kan realiseren: Growth from Knowledge.
Barbara Schouten
Senior Industry Consultant Media & Entertainment GfK
De week van Barbara Schouten
-
ΜaandagNever a dull moment
-
DinsdagThe Voice (of GfK)
-
WoensdagLet’s Get Digital
-
DonderdagGrowth from Knowledge
-
VrijdagMusic was my first love