Helemaal in Breda?!
Als ik mensen in de mediawereld vertel waar ik woon krijgen ze vaak een rolberoerte. Ze happen naar adem en kijken me echt heel vreemd aan als ik vertel dat ik in Brabant woon. Ik ben al jaren uit de kast, maar ik zal eerlijk bekennen dat het uitkomen voor je woonplaats in dit landschap lastiger is dan zeggen dat je op mannen valt. Lange tijd mompelde ik het maar of ontweek ik de vraag, maar middels deze column durf ik me eindelijk uit te spreken; lieve mensen, ik woon in Breda! En ik reis op en neer, per trein! Een dag uit het leven van een Brabo in Medialand.
07.45 station Breda
Ik geef toe, het is even reizen. Al valt het mee, ik woon achter het station en de snelle Intercity direct brengt mij in een uur naar Amsterdam Centraal. Ik troost me soms met de gedachte dat mensen alleen binnen Londen al meer dan een uur reizen om op hun werk te komen. Ontbijten doe ik in de trein en zie elke dag dezelfde gezichten. Het heeft iets gezelligs. En juist dat reizen inspireert mij enorm. Het concept voor de eerste webserie die ik ontwikkelde, De slet van 6VWO, is deels geboren op het traject tussen Breda en Rotterdam.
Aan boord van de trein viel me pas op hoeveel mensen op hun smartphone keken naar Netflix series. Ikzelf had daar echt totaal geen zin in zo op de vroege morgen. Ik zat om 07.45 uur totaal niet te wachten op die heftige lange lijnen of het feit dat je midden in een aflevering moet stoppen (want de helft stapt in Rotterdam al uit). Daarnaast wilde ik ook niet de discussie met mijn vriend hoeven voeren waarom ik al een aflevering van ‘onze’ serie stiekem had doorgekeken. Toen Suzanne Kunzeler (zendermanager NPO 3) niet veel later aangaf op zoek te zijn naar webdrama, wist ik dat het vooral ‘snackable’ content moest zijn. In de pitch zei ik letterlijk ‘iets wat je in de trein, op weg naar school of stiekem in de les moet kunnen kijken. Een serie die je ‘naast’ je favoriete serie kan kijken. Niet te lang (5-7 minuten), korte lijnen met heftige cliffhangers waardoor je hunkert naar meer’. Breng dat als dagelijkse upload en mensen raken eraan verslaafd, zo was het idee. Dat biedt een prima Netflix alternatief. En zo geschiedde. Het framework voor de serie was geboren.
09.10 aankomst op kantoor
Met mijn fietsje waarop ik al 4 jaar door Amsterdam cross (en die nog steeds niet is gestolen, ik klop dit nu af op hout), ga ik met dank aan het pontje naar Noord. Bij NewBe val ik trouwens in een warm bad qua extreme reisafstanden, bijna de helft van mijn collega’s woont buiten Amsterdam. Ze komen uit Rotterdam, Delft, Den Haag, Tilburg en zelfs uit Roermond. Die laatste woonplaats troost me soms ook wel weer, het gevoel dat ik niet het aller verste weg woon (sorry Deborah).
19.20 aankomst in Breda
Als ik het station uit stap hoor ik geen rinkelende trams, zie ik amper fietsers en haal ik mijn fiets uit de gratis (!) stalling. Het drukke leven in de stad afgewisseld met de rust thuis, dat is waar ik goed op vaar en ook mijn inspiratie vandaan haal. Het fijne aan in Brabant wonen is dat ik meteen zie wat de invloed is van de programma’s die we met z’n allen maken. Zo is mijn vriend aangestoken door het Chateau Meiland-virus. Hij knapte na de start van seizoen 2 een oud kastje op wat echt Chateau-waardig is, begon afgelopen weekend aan een nieuwe eettafel en zet als ik thuiskom een glas wijn voor me op tafel.
Beau is ‘de beste vriend’ van zijn oma, speciaal voor hem blijft ze nog even op. Ze was helemaal blij dat Jinek hem gaat afwisselen, die keek ze namelijk eerst altijd in de herhaling de volgende middag en dat hoeft straks niet meer. Mijn schoonzus smult van de romantische comedy Zwaarverliefd. Toen ik als kritische noot aangaf dat ik de verhaallijn van deze laatstgenoemde film wel een tikje voorspelbaar vond, viel ze meteen in de rede: ‘Ja precies, dat is er juist zo goed aan!’ Weer wat geleerd. En mijn lieve schoonouders vertelden laatst trots dat ze nu ook ‘on-demand’ kunnen kijken. Daarbij houden ze het wel heel lokaal, tot nu toe keken ze alleen Undercover, met Brabants trots Frank Lammers. Maar het is een begin, nu is het mijn taak om ze als Brabo’s kennis te laten maken met onze ‘Randstedelijke NewBe content’. Als productiehuis met een on-demand focus hoop ik dat ze ergens mijn Brabantse signatuur in onze producties zullen herkennen.
Maurits Spijkerman
Creative Producer NewBe