Help, mijn uitgever wil met me lunchen
Thuis heb ik ondertussen de eerste IKEA-kast af en ook m’n nieuwe bureau staat werkklaar. Zoals voorspeld, voelt het best lekker om dit allemaal eigenhandig (soort van) in elkaar te zetten. Maar bovenal is het fijn dat je de spullen direct kunt gebruiken. Dat bleek anders bij de presentatie van de eerste onderzoeksresultaten project It’s a match (zie gisteren).
Onderzoeksjournalistiek en AI
Een van de betrokken Fontys-docenten bij het project It’s a match presenteerde een aantal zogeheten Proofs of Concept (POC) van AI-toepassingen voor onderzoeksjournalisten, ontwikkeld door studenten. Voor de hand liggende ideeën kwamen langs, zoals verschillende AI-filters die de betrouwbaarheid van nieuwsbronnen of social media content meten.
Automatische tijdlijngenerator voor je eigen dataset
Een veelbelovend idee dat werd getoond (maar helaas nog niet gerealiseerd) is Timelab van Femke Priems. Zij bedacht een tijdlijngenerator, die helpt om de inhoud van een items uit een dataset chronologisch en visueel te organiseren. De voorbeeldcasus die Priems hiervoor gebruikt, hoort bij de vraag: hoe zijn de avondklokrellen in Eindhoven zich gaan verspreiden (online)? Hierbij zet haar AI-toepassing Timelab de video’s en oproepen op Facebook of Twitter netjes op een rijtje in de tijd. Het lijkt me best een handige tool voor journalisten, en een die het verdient om praktisch uitgewerkt te worden.
Perceptie van AI bij nieuwsorganisaties
Op welke manieren nieuwsorganisaties kijken naar, en bezig zijn met AI, liet Marieke van Vliet zien aan de hand van een matrix. Daarop waren de assen landelijk – regionaal en innovatief – traditioneel tegen elkaar afgezet, met daarop verschillende omroepen en redacties gepositioneerd. (Deze visual is helaas op dit moment nog niet voor publicatie geschikt). Het model werkt erg inzichtelijk om een gevoel te krijgen bij de sentimenten, het kennisniveau en de toepassing van AI-software in de journalistieke beroepspraktijk.
Coming up: lunch met de uitgever
Deze inzichten helpen me sowieso bij het lunchgesprek dat ik vandaag heb met mijn uitgever. Hij mailde me een tijdje terug: ‘Wellicht goed om eens na te denken over een tweede editie. Hoe sta jij hierin? Als uitgeverij omarmen wij AI. De markt is heel erg op zoek naar antwoorden en vooral ook praktische toepassingen.’
Mocht er een tweede boek komen, dan weet ik al aan welk bureau ik dat ga schrijven.
Laurens Vreekamp
Journalist, design thinker en schrijver van het boek The Art of AI. Hij was eerder Teaching Fellow bij Google’s News Lab en docent-onderzoeker User Experience Design aan de Hogeschool Utrecht. Vreekamp is ook mede-programmeur van Dutch Media Week 2023.
De week van Laurens Vreekamp
-
ΜaandagAI als opener voor je creatieve brein
-
DinsdagHet IKEA-effect van AI
-
WoensdagHelp, mijn uitgever wil met me lunchen
-
DonderdagAI op de redactie
-
VrijdagVrijdag vol hypes en een live tattoo interview