Here’s looking at you kid
Als er één ding in mijn bloed zit, dan is dat de liefde voor entertainment in de vorm van films, series, documentaires, games en muziek. Vroeger ook fysieke boeken van onder andere Terry Pratchett, natuurlijk de Lord of the Rings saga en andere genres.
Als professionele beroepsidioot lees ik tegenwoordig meer dan vroeger. Maar dan over entertainment, technologische blogs en andere informatieve visies/rapporten waar we heen gaan c.q. denken te gaan als totale entertainmentmarkt (en de wereld an sich).
Mijn grootste invloed en daaruit voortkomende drive is toch wel Star Trek: The Next Generation geweest. To boldly go where no one has gone before. Verhalen lichtjaren van ons aardse bedje en in een toekomst waarin de idealen van samenwerking, goed doen, problemen oplossen en de belofte van exploratie c.q. dingen ontdekken ingekapseld zitten. Naast archeoloog (natuurlijk geïnspireerd door Indiana Jones) was mijn tweede keuze toch wel kapitein van een ruimteschip. Maar goed, zonder bril ben ik zo blind als een mol, dus het dichtst dat ik bij de ruimte ben geweest moet toch wel in een vliegtuig van Easyjet of KLM zijn geweest.
Deze liefde voor films en series zorgt ervoor dat mijn eerste stagebrieven naar UIP, Ubisoft, toen nog RCV en DFW gingen. Bij DFW hadden ze ruimte en ben ik in 2001 begonnen in dé entertainment. Ik prijs mijzelf enorm gelukkig dat ik heb mogen beginnen onder auspiciën van Willem Pruijssers, Wiljan Roelofs, Michelle van Bommel en Eric Hendriks. Toen was DFW eigenlijk wat tegenwoordig een start up genoemd wordt, met een innovatieve aanpak, een neus voor trends en een enorm marketing- en visual gedreven organisatie.
Toentertijd was fysiek nog een enorme omzetmaker en werden merken als Hong Kong Legends, Extreme, Moviepower en Filmpakker in de markt gezet. Ik kan oprecht zeggen dat ik daar mijn vorming als marketeer in optima forma heb gehad. Soms Spartaans en onder enorme druk, maar altijd wel met een blik op de toekomst en sterker door strijd.
Inmiddels zijn we in de Gouden Eeuw van digitale content beland die een enorme versnelling heeft ondergaan door de pandemie. Wereldwijd dicteren SVOD-partijen als Disney, Amazon en Netflix het nieuws en ook lokale partijen als Pathé Thuis excelleren met geweldige marketing die consumenten naar TVOD weet te krijgen.
Internationaal komen ook platforms in de AVOD / FAST windows op. Voor een consument een geweldige ontwikkeling omdat je elke minuut van de dag kan invullen met pure video on demand. Voor een content owner, library partij of content creator een enorme uitdaging om alles te blijven overzien.
Vandaag mag ik weer zo’n library partij helpen. Een lijst van 100+ titels die ik heb doorgenomen op cast, thema, gewonnen prijzen en wat andere variabelen die mede zouden kunnen bepalen wat de catalogus zou kunnen doen in de respectievelijke release windows. Het advies dat we uitbrengen gaat misschien wereldwijd consumenten bereiken, omzet in de la brengen en in dit geval binnen YouTube Content ID en monetisation vallen waar we als ODMedia succesvol actief in zijn. Met de content boldy gaan waar die eerst nog niet was.
Verder op de planning ons wekelijkse marketing & business development overleg met het team en ook nog een webinar met de veelbelovende naam: The Future of Film & VOD. Als dat met zo’n klinkende naam niet alle antwoorden heeft op de uitdagingen die voor ons liggen, en de rol van ODMedia daarin, dan weet ik het ook niet meer. Fijne dag!
Helmut Ramak
Head of Marketing/Business Development bij ODMedia
De week van Helmut Ramak
-
ΜaandagEnergie
-
DinsdagHere’s looking at you kid
-
WoensdagRollercoaster
-
DonderdagInnovatie
-
VrijdagSmullen