Het doel is anders dan het middel
Zo, dan mag ik ook een keer. Stokje overgenomen van mijn broer Arie. Ja, die top 25. Jammer dat door Arie een argument aan Jeroen is gegeven om ons beiden uit die top 25 te houden. “We kunnen jullie niet allebei kwijt, dat snap je toch?”, hoor ik Jeroen nu al zeggen.
Dan maar een eigen top 25. En die hebben we bij 3Rivers gemaakt. De 25 managementclichés die waar zijn. Eigenlijk 25 tegeltjes. Veel zijn we tegengekomen in ons advies- en interimwerk, die we dan later gebruiken bij trainingen en coaching (we houden van effectiviteit).
Na een jaar bij RTL als interim directeur Content & Productie, nu dan bij KRO-NCRV in de directie met Peter Kuipers. Peter heeft een aantal goede uitgangspunten gedefinieerd om KRO-NCRV als maatschappelijke mediaorganisatie neer te zetten. Dit langs de lijnen Zingeving, Samenleven en Doorgeven.
Het definiëren ervan is een, het bereiken ervan het volgende. Doel is hierbij niet gelijk aan het middel. Content is belangrijk, maar in de huidige tijd wel als onderdeel van een groter geheel. Van de propositie (het product). Marketing niet langer als uitvloeisel van content (doe nog een promo), maar marketing als propositie waar content een onderdeel van vormt, prachtig beschreven door Bharat Anand in The Content Trap.
Vandaag een aantal operationele gesprekken, voor verdere verscherping van deze doelen en zorgen dat deze aansluiten op de vraag vanuit NPO en samenleving. Het thema Zingeving vanuit de traditie van KRO-NCRV. Samenleven als omzien naar een ander. Doorgeven, het doorgeven van onze aarde aan volgende generaties, een groene ambitie. En dit alles ook nog opgeschreven in het MJB, het meerjarenbeleidsplan waar vandaag een start mee wordt gemaakt.
Meindert Landsmeer
Partner 3Rivers, interim directeur Media KRO-NCRV