Het geruchtenvacuüm
Afgelopen week werd het bekend: Armin van Buuren gaat een nieuw programma maken op Qmusic. Naast het reeds bestaande programma A State Of Trance, maakt hij vanaf zaterdag Worldwide Club 20: een hitlijst van de grootste clubhits van het moment, in samenwerking met de Stichting Nederlandse Top 40. Ok, tot zover het persbericht. Sorry, beroepsdeformatie!
Het klopt RTL Boulevard, jullie hadden het meer dan een maand geleden al bij het juiste eind. Tenminste, toen liepen de gesprekken nog. Een belangrijk onderdeel van mijn werk is zorgen dat iets (nog) niet in de media verschijnt. Een goed voorbeeld van iets dat nooit in de media is verschenen door mijn toedoen is… Ja daag! Maar het komt regelmatig voor dat iets nog niet helemaal rond is, maar bijvoorbeeld het AD, De Telegraaf of in dit geval RTL Boulevard er al wél lucht van heeft gekregen.
Een mooie case voor een woordvoerder is dan: hoe ga je met de vraag om of iets klopt? Ik hou er niet van om te liegen, want dat is niet goed voor mijn geloofwaardigheid. Ik moet altijd nogal lachen als je ziet dat een woordvoerder op dinsdag glashard zegt ‘Er klopt geen snars van’ en dan op woensdag na het persbericht: ‘Grapje, het klopte toch!’ Dat heeft dus niet mijn voorkeur.
Dus dan is het antwoord: ‘We gaan niet in op geruchten.’ Wat eigenlijk ook gek is, want met dat antwoord ga je tóch in op geruchten. Namelijk met de boodschap dat je niet ingaat op geruchten. Ik noem dit ‘het geruchtenvacuüm van de woordvoering’. Overigens werkt dit alleen wanneer je ook op die manier ingaat op de geruchten die niet waar zijn. Dan mag je ook niet zeggen ‘nee, het klopt niet!’ (behalve als iemand beschuldigd wordt van iets ergs wat pertinent onjuist is) Anders is je geruchtenvacuüm niet sluitend. En een vacuüm is nou eenmaal graag sluitend.
Toen ik laatst gevraagd werd: ‘Klopt het dat Armin een programma gaat maken bij jullie?’, heb ik het geruchtenvacuüm toegepast. In een poging om het geruchtenvacuüm extra sluitend te maken, heb ik erbij vermeld: ‘Maar dit zou ik ook antwoorden wanneer je zou vragen of Angela de Jong een nieuw dagelijks programma vanaf de achterkant van de maan zou maken.’ Je hoopt dan dat iemand denkt ‘O ja, we laten het nieuws maar even voor wat het is.’
Maar RTL Boulevard besloot het tóch te brengen die avond en dus kwamen de kijkers via Luuk Ikink in aanraking met het geruchtenvacuüm.
Het klopte dus!
Jelle Klerx
PR Manager Qmusic