Het grote scherm
Als echte millennial ben ik verknocht aan OTT, maar ik ben nog wel opgegroeid met lineaire tv. Dat is ook een rode draad door mijn carrière, ik verbind graag generaties, nieuwe en oude technologie en help graag media– & entertainmentbedrijven transformeren.
Het valt me op dat ontwikkelingen op het grote scherm versnellen. Grote spelers als Apple en Google hebben zowel hardware (AppleTV, Chromecast) als software (TVoS, AndroidTV) voor het grote scherm, dat is niks nieuws. Wat echter wel sneller gaat, is de dominantie van Tizen (het besturingssysteem van Samsung) en WebOS (LG) die haar eigen ecosysteem verstevigen. Ook spelers als HiSense & TPVision (Philips) zetten in op een eigen platform.
Binnen deze platforms worden vervolgens weer content kanalen gepusht. Zo begint mijn eigen Smart TV tegenwoordig met het uitzenden van een haardvuur binnen de omgeving van SamsungTV+ en zitten ook kinderkanalen binnen handbereik. In drie van de vier huishoudens in Nederland staat inmiddels een Smart TV.
Ik ben onlangs verhuisd en heb geen kabelaansluiting meer op mijn televisie. Mijn Smart TV is uitgerust met NLZIET, de nieuwe NOS Live app (beide overigens door Triple gerealiseerd) en natuurlijk apps als Videoland, YouTube & HBO Max. Cord cutting gaat in Nederland langzaam, maar ik voorspel dat het de komende jaren een vlucht gaat nemen.
Kabelaars proberen content te bemachtigen voor toegevoegde waarde, maar gaan we niet naar een tijdperk toe waar internet gewoon internet is? Net zoals stroom gewoon stroom is, toch? Wat doet dit voor de distributie van content?
Sander de Vries
Head of Media Services Triple
De week van Sander de Vries
-
ΜaandagConsument
-
DinsdagHet grote scherm
-
WoensdagRadio en televisie zijn dood
-
DonderdagLiefde voor live
-
VrijdagLeiderschap