Ruud van Gessel
Regisseur en producent
2024 - week 24

Het is teruggooi donderdag

#TBT of #ThrowbackThursday zijn de hashtags die al jarenlang miljoenen kijkers trekken op de socials en X in het bijzonder. Klappers in het genre genereren honderden miljoenen kijkers. Het concept is simpel. Je plaatst een foto van jezelf toen je nog jong was. Of al het andere wat je met een knipoog wilt delen zolang het maar een gevoel van geluk en nostalgie uitstraalt. Ik voeg zelf de hashtag #Teruggooidonderdag toe. Omdat ik hier geen plaatjes kan delen een andere gooi terug in de tijd.

Ik kreeg onlangs van Instituut Beeld & Geluid, de wonderschone kluis van wat ooit was, het verzoek of ze mijn Lucky Strike Trend Tour mochten delen. Natuurlijk, net als alle andere programma’s en documentaires die ze van me bewaren. Het is 1996 en het wereldberoemde sigarettenmerk bestond 125 jaar. De eigenaar ervan, British American Tobacco, schreef een wedstrijd uit voor trendwatchers die kans maakten op een geheel verzorgde reis door Amerika.

Ik was een van de drie winnaars. Mijn voorspelling voor een pop-trend in de Amerikaanse cultuur was dat Super 8 film een grote rol zou gaan spelen in de creatie van muziekvideo’s en zelfs in mega speelfilmproducties een rol zou gaan spelen. Die voorspelling is uitgekomen en van de reis maakte ik een lange mood teaser. Zelf gefilmd met een oude Super 8 camera. Kun je terugzien op de site van Beeld & Geluid.

We gingen van Hollywood (het Super 8 Lab) naar Chicago (waar de kiem voor house was ontsproten) met New York (de eerste digital artists) als eindbestemming. We vlogen businessclass en met vijf sterren slapen en eten viel er niets te klagen. In het gezelschap ook een keur aan journalisten die zo’n buitenkansje natuurlijk niet liet lopen. Een bizar avontuur met aansluitend volop aandacht in dag- en weekbladen. En mocht je denken dat je verplicht een Lucky moest opsteken? Nee! Op de hele reis geen sigaret gezien. Sterker nog, in Amerika werd de roker al als paria gezien.

Zo’n prijs, de pers die meereist. Die tijd is vanzelfsprekend voorbij en komt nooit meer terug. Voor media of journalistiekstudenten zou dit fenomeen een aardig onderwerp zijn voor een paper of zelfs een thesis. In de jaren negentig van de vorige eeuw gold een andere moraal die je moet zien in de context van de tijd. Dat zou meer moeten gebeuren als het over het verleden gaat. Wie kennis van zaken heeft en weet te relativeren komt verder dan alles afdoen met ‘fout en schande’ waarmee heden ten dage elke discussie wordt uitgesloten.

Over studenten gesproken. Ik ben als external examiner verbonden aan BUas, Breda University of Applied Sciences. Een internationale bron van talent met top leerkrachten uit de hele wereld. Ik ben betrokken bij de studierichting Creative Business. De mondelinge examens zijn voor de studenten natuurlijk super spannend. Het niveau van de studenten die naast Nederland uit de hele wereld komen is hoog en ik ben iedere keer weer verrast wat ze presenteren of wat ik al gelezen en gezien heb in hun afstudeerthesis. Altijd fantastisch vormgegeven en als het onderwerp zich ervoor leent schitterende docu’s of andere visuals.

Natuurlijk, heel soms is het in plaats van een pass een fail. Aan mij de taak om het slechte nieuws te brengen. Én de motivatie om met de feedback nog een keer aan de slag te gaan. Machtig om ze dan terug te zien en nog mooier dat ze een jaar later zijn begonnen aan een glansrijke toekomst in de media.

PS
Morgen is het alweer vrijdag en de laatste dag van mijn week die ik met jullie deel. Mijn nieuwste roman, De Cava Dagboeken een oneindig liefdesverhaal, rolt dan van de persen. En we gaan weer op reis. Naar Duitsland dit keer. Stuttgart. Heimatort van Porsche en Mercedes Benz. Welke het wordt? Nog even geduld!

Ruud van Gessel

Ruud van Gessel heeft een lange staat van dienst als regisseur en producent. Met een achtergrond als cultuurhistoricus regisseert en schrijft hij wat de mens in deze wereld beweegt. Zijn romans worden uitgebracht door Uitgeverij De Kring in Amsterdam.

De week van Ruud van Gessel

Regisseur en producent
2024 - week 24