HISTORY-moment
Ik zit in de trein op weg naar Amsterdam, waar wij sinds een paar maanden ons nieuwe kantoor aan de Vijzelgracht hebben betrokken. Mooie locatie, maar de auto moet ik de eerste keer in mijn werkende bestaan voor de deur laten staan. Reizen met openbaar vervoer was even wennen maar op een enkele volgepakte tram na bevalt het prima. Wie had dat gedacht…
Zoals elke dag begin ik met de kijkcijfers. Het is jammer dat de methodiek die gehanteerd wordt om tot de ratings te komen, zeker voor kleine zenders met een beperkt marktaandeel, niet ideaal is. En in vergelijking met de online wereld waar ik de laatste jaren in heb gewerkt eigenlijk niet te begrijpen. Desalniettemin is het op dit moment nog steeds een belangrijke bron van informatie en de currency die bepaalt hoeveel kijkers de programma’s van HISTORY en Crime + Investigation hebben getrokken. Mijn aandacht gaat vooral uit naar de ontwikkeling van de ratings over de maanden heen. Zien we effect van de aangepaste branding, programmering en marketingacties?
Zoals net al even aangegeven ben ik de laatste jaren overwegend in de digital wereld actief geweest, onder andere als MD bij Affilinet en als partner bij de Urbanology Group. Daarvoor werkte ik als COO bij Sanoma, waar de off- en online wereld in een haat-liefdeverhouding naast elkaar bestonden, en IDTV tijdens de periode waar internet non-existent was voor velen. Sinds een jaar ben ik werkzaam bij A+E Networks Benelux, een nieuwe vestiging voor A+E Networks. Het doel is helder: breng de tv-zenders HISTORY en Crime + Investigation dichter bij het Nederlandstalige publiek en kies de juiste strategie voor de A+E Brands en Content in het veranderde en nog steeds veranderende medialandschap. Een mooie uitdaging.
Vanmiddag heb ik een gesprek met Awesome Productions, de producent van het eerste Nederlandstalige programma van HISTORY. De zender is sinds september dit jaar volledig op Nederland en Vlaanderen gericht met eigen aankoop, Nederlandstalige graphics, Francois Boulangé als voice-over en dus de eerste Nederlandstalige productie: Mijn HISTORY-moment. In deze serie staan belangrijke historische momenten centraal en vertellen betrokkenen hoe ze die momenten persoonlijk hebben beleefd. Een landelijke of soms mondiale gebeurtenis teruggebracht tot een persoonlijk emotioneel document.
Zo vertelt Filemon Wesselink over de moord op Pim Fortuyn en Leen over het bombardement op Rotterdam waarbij zijn zus om het leven kwam. Het resultaat mag er zijn: al meer dan 500.000 mensen hebben deze kleine juweeltjes bekeken. Binnenkort gaat het tweede seizoen in productie, met meer bijzondere mensen en bijzondere verhalen!
Jessica Haagmans
Regional Director Benelux A+E Networks
De week van Jessica Haagmans
-
ΜaandagHISTORY-moment
-
DinsdagTegengas
-
WoensdagLonden
-
DonderdagValues
-
VrijdagIn gesprek