Hoera!
En dan is het alweer woensdag en tevens International Women’s Day. Waar het Nederlandse thema ‘Onbeperkt Leefbaar’ is, daar richt het thema van de Verenigde Naties zich op het sluiten van de digitale genderkloof met ‘DigitALL: Innovatie en technologie voor gendergelijkheid’.
Inclusiviteit in al zijn vormen staat ook hoog in het vaandel bij Warner Bros. Discovery. Dit jaar staan wij stil bij deze dag met een special op discovery+ over de onstuitbare opkomst van vrouwen binnen de Ultimate Fighting Championship (UFC), met daarin onze UFC–analist én eerste vrouwelijke MMA wereldkampioen Marloes Coenen.
Digital, en specifieker online videodiensten, is ook het deel van mijn werk waar ik jullie vandaag in mee wil nemen. Want niet alleen vieren we op 8 maart de rechten van de vrouw, het is ook de eerste verjaardag van HBO Max in Nederland! Mijn introductie in de streaming wereld was eerder, met de lancering van Dplay (inmiddels discovery+). En één ding is zeker, toen heb ik er een heel vocabulaire aan vakjargon en afkortingen bijgekregen. AVOD, BVOD, CVOD… uhh nee, ik bedoel SVOD en TVOD. De meer recentere is FAST, want net zo ‘snel’ als de markt zich in omzet ontwikkelt, groeit de verscheidenheid aan businessmodellen mee.
Niet alleen is mijn woordenschat uitgebreid, maar het was ook mijn kennismaking met ‘digital analytics’. Realtime toegang tot data over het gebruik van de dienst door onze abonnees, dat klinkt toch wel als het ‘walhalla’ voor researchers. Waar ligt dan de uitdaging? In het omzetten van al deze data in bruikbare inzichten om beslissingen en strategieën op te baseren. Hoe laten we de UFC-kijker bijvoorbeeld kennismaken met Eating With My Ex: Going Dutch en Gold Rush? En welk content format is volgens ons ‘the next big thing’ waarmee we zowel groeien in abonnees als waarmee we de kijktijd op al onze platforms vergroten? Laten wij nou niet de enige streamer zijn die dat zich afvraagt, dus geen tijd te verliezen!
Esther Wissink
Senior Manager Research Warner Bros. Discovery