Tiffany van Stormbroek
Directeur-bestuurder NICAM/Kijkwijzer
2022 - week 44

Hollands glorie: exportartikel Kijkwijzer

KidjukWidjuzur? KiekWiezer? KaaikWaaizer? Je zou het wellicht niet zeggen op het eerste gehoor maar het ‘oer-Hollandse’ Kijkwijzer is uitgegroeid tot een voorlichtingssysteem dat gezien en gebruikt wordt in veel Europese landen met een bereik van miljoenen mensen. 

Die ontwikkeling heeft zich dan ook min of meer sluipenderwijs voltrokken en is het gevolg van Europese regelgeving die mediabedrijven heeft gebonden aan de wetgeving van het land waarin ze in Europa zijn gevestigd.
Vandaag bespreek ik intern het rapport over de ontvangst van Kijkwijzer in het buitenland. Onderzoeksbureau GfK heeft in onze opdracht bij ouders in dertien Europese landen onderzocht hoe ze hun kinderen (willen) beschermen tegen schadelijke audiovisuele content en hoe Kijkwijzer daarbij een rol speelt.

Het enorme bereik van Kijkwijzer hebben we dus mede te danken aan de komst van internationale bedrijven. Het NICAM kreeg deze internationale taak vanzelf op het bordje geschoven, omdat we in de Nederlandse Mediawet een centrale rol vervullen bij de bescherming van kinderen tegen schadelijke mediacontent. Dat stelde – en stelt – onze organisatie voor flink wat uitdagingen, gezien de schaal waarop ze opereren en misschien nog belangrijker: hoe gaan ouders in andere landen hiermee om, waarover maken zich zorgen, werkt Kijkwijzer wel bij ze en voldoet het aan hun behoeften?

Vandaar het omvangrijke onderzoek dat GfK voor ons heeft uitgevoerd en dat we vandaag gaan analyseren en bespreken. Dit moet input leveren voor een persbericht dat ik er graag aan wil wijden, zodat de buitenwereld meer te weten komt over de impact van de activiteiten die we op het Mediapark met onze organisatie van zestien mensen realiseren. Dus morgen meer over het onderzoek.

Tiffany van Stormbroek
Directeur-bestuurder NICAM/Kijkwijzer 

De week van Tiffany van Stormbroek

Directeur-bestuurder NICAM/Kijkwijzer
2022 - week 44