Hulde
Twintig jaar geleden heb ik een summerschool van IDTV en BNN gevolgd en moest daar invullen wat ik wilde worden. ‘Uitvoerend Producent van Wie is de Mol’ schreef ik op het formulier. Toen ik uiteindelijk daadwerkelijk UP werd van dat magische programma, kreeg ik mijn formulier ingelijst terug van HR. Dat hadden ze al die tijd voor me bewaard!
En wat een eer dat ik nu als GP weer betrokken mag zijn bij dit programma. Het programma dat me zo veel heeft gebracht en geleerd. Hoe essentieel iedere schakel in de hele keten is. Zonder een productieassistent die laarzen voor de hele crew regelde toen de straten van Nicaragua blank stonden, hadden we niet kunnen draaien. Ik heb daar ook geleerd om risico’s te nemen.
Bij WIDM durfden we het anders te doen. Probeerden we toen en proberen we nu nog steeds onszelf opnieuw uit te vinden. En dat is enorm moeilijk. Want inmiddels is de doelgroep zoveel groter, jonger en diverser geworden. Mensen die speciaal kijken voor de ingenieuze opdrachten met vijf dubbele lagen moeten de serie waarderen. Maar ook de kijker die puur kijkt voor de prachtige landen waar we doorheen reizen, moet bediend worden.
Ik besef dat WIDM ook het programma was dat ons ook de mogelijkheden heeft gegeven om risico’s te nemen. Jaren geleden startten we de eerste aflevering van een nieuwe serie met tien minuten waanzinnige beelden van Zuid-Afrika. Zonder aankondiging dat men naar WIDM keek, zonder voice-over, alleen maar prachtig beeld met muziek. Dat was vernieuwend, dat was nog nooit eerder gedaan.
Maar we konden dat óók doen, omdat we wisten dat onze fans klaar zouden zitten. Aan de andere kant is veranderingen doorvoeren, in zo’n succesvol programma, ook doodeng. Never change a winning team. Wat als de veranderingen ervoor zorgen dat kijkers afhaken? Bij het team van WIDM nemen ze gelukkig nooit genoegen met dat wat er is. Zij blijven zoeken naar manieren om het programma te vernieuwen. Zonder daarbij afbreuk te doen aan het format zoals zij dat over de jaren hebben opgebouwd.
Dus hulde aan de risiconemers. Mijn buiging aan de makers die lopende formats durven te vernieuwen, keer op keer. Hulde aan al die formatontwikkelaars die durven op te staan met nieuwe dingen. Die zich niet laten ontmoedigen door de zoveelste ‘nee’ en met ongebreideld vertrouwen doorgaan, omdat ze geloven dat die ‘ja’ er ooit gaat komen.
Maar ook hulde voor de zenders, omroepen en platforms die het aandurven om ‘ja’ te zeggen tegen echt iets nieuws (wat nog niet door zestien landen in 24 variaties is gedaan). En hulde aan al die hardwerkende mensen, die vaak met beperkt budget en tijd belangrijke schakels vormen die essentieel zijn in het maken van die nieuwe creaties. Hulde aan de nek-uitstekers! Hulde aan de moedigen onder ons! Zonder jullie geen tv, geen creativiteit en vernieuwing.
Linda Kramer
Gedelegeerd Producent IDTV