Iconisch merk in hedendaags jasje
“Radio was my first love, and it will be my last”. Het is mijn vrije interpretatie van John Miles’ hit ‘Music’. Na anderhalf jaar weg te zijn geweest uit de media en de radiowereld, ben ik sinds een klein jaar helemaal terug bij mijn eerste liefde en nu verantwoordelijk voor de marketing van Radio Veronica en Sublime. Deze week neem ik je mee achter de schermen bij een iconisch merk dat in een fris jasje gestoken is.
Iedere Formule 1-coureur wil ooit eens bij Ferrari rijden. En iedere radioliefhebber wil ooit bij het iconische Radio Veronica werken. Nadat ik twaalf jaar lang bij Qmusic had gewerkt, een sabbatical nam en via wat freelance omzwervingen weer bij de radio uitkwam, mag ik me nu ontfermen over een legendarisch merk dat al 64 jaar bestaat.
Vierenzestig jaar aan historie en associaties. En met de laatste jaren verschillende eigenaren en verschillende koersen die gevaren zijn. Nu met Mediahuis als nieuwe eigenaar kan er eindelijk weer ver vooruit worden gekeken. Een aandeelhouder met een langetermijnvisie en een lange adem, want radio blijft slow business.
Ik zie het als mijn taak als marketeer om merken door de tijd heen te loodsen. Met incrementele aanpassingen een merk relevant houden voor de consument. Radio Veronica heeft de afgelopen maanden een update gekregen van de huisstijl, met herkenbaar Veronica-blauw, maar ook hedendaagse en dynamische typografie. En met een nieuwe programmering met Gerard Ekdom in de ochtend en Wout & Frank in de middag.
Ook gehoormatig heeft het station een opfrissing gehad. Een aangescherpt muziekprofiel met de beste pop- en rock hits allertijden, nieuwe audiovormgeving en jingles en een nieuwe slogan: Join the Club. Alles met als doel om nog beter aansluiting te vinden bij de doelgroep 20-49 jaar. De eerste reacties op de wijzigingen zijn positief: de sfeer is goed, er wordt gelachen en luisteraars reageren enthousiast.
Als je naar de leeftijd van het merk kijkt, zou het als persoon bijna met pensioen gaan. Maar Radio Veronica is altijd jong van geest geweest. Het blijft een iconisch merk en tegelijkertijd is het helemaal van nu en klaar voor 2025.
Jorn Agterberg
Marketingmanager Radio Veronica & Sublime
De week van Jorn Agterberg
-
ΜaandagIconisch merk in hedendaags jasje
-
DinsdagDe naschokken van Pornhub
-
WoensdagDansen op de golven van de luistercijfers
-
DonderdagReady for take-off?
-
VrijdagJoin the Club