Daan van Leeuwen
2019 - week 44

In de klei met kids

8:15 – De vakantie is voorbij. Dit jaar ben ik 25 jaar werkzaam in de kids & family media. Met mijn voeten in de klei zie ik als eerste nieuwe hypes en trends ontstaan en dus start ik elke week met het wegbrengen van mijn eigen kids naar school.

Met de herfstvakantie is oktober de maand voor de aftrap van het nieuwe kinderseizoen voor media- én kindermerken. Met meer dan tien hagelnieuwe kinderfilms in de bioscopen, pepernoten en natuurlijk de speelgoedboeken. Mooi om te zien hoe bol.com en AH in het gat zijn gesprongen dat Intertoys achterliet.
Natuurlijk ook veel kids-activiteiten, zoals de Open Studio Dagen, Cinekid en natuurlijk LEGO World. In 2001 was ik met Fox Kids betrokken bij de eerste editie van dit fantastische evenement. Beter dan ooit werkt het om als merk in contact te komen met gebruikers en deze tot fans te maken. Het resultaat is indrukwekkend: meer dan 80.000 bezoekers in een week.

Een ander mooi voorbeeld is Efteling Kids Radio, met een maandelijks bereik van 400.000 luisteraars de enige echte radiozender voor kinderen. De afgelopen maanden heb ik hen geholpen bij het bepalen van de strategie. Onder leiding van Arnoud Schellenberg stonden ze deze herfstvakantie in Beeld en Geluid. Met elke dag live uitzendingen gecombineerd met veel bekende gasten, onder wie Giel Beelen en Vajèn, weten ze ‘radio maken’ als evenement neer te zetten. Met minimale kosten, maximale exposure en een ‘smile’ op de gezichten van kids en ouders.

Efteling Kids radio
Foto: Danielle v.d. Griendt

12:30 – lunch met producent
Met mijn andere bedrijf The Content Broker richten we ons op Content Maximalisatie. We helpen content eigenaren meer inkomsten te krijgen uit hun programma’s en formats en platforms aan benodigde en/of onderscheidende content. Vandaag een lunch met een producent van programma’s die van plan is om de distributie zelf te gaan doen.
Producenten van content hebben niet altijd de kennis in huis over welke rechten ze uiteindelijk verkopen aan zenders of platforms. Dat is jammer, want daarmee beperken ze het potentieel. Van deze betreffende producent is de volledige serie op het YouTube kanaal van een zender gezet zonder zijn medeweten. Ze lopen hierdoor inkomsten mis. Met een nieuwe serie in de maak willen ze dit in de toekomst voorkomen.

15:00 – afspraak Hanna Verboom
Tijdens de Dutch Media Week was ik bij het Cross Media Café, waar Hanna Verboom vertelde over Cinetree: een SVOD-platform voor de betere, veelal art house films. Cinetree is op zoek naar content voor een mogelijke kids propositie. Steeds vaker zie je dat SVOD-platforms op zoek gaan naar kids content.
Een logische stap, want door je op families te richten, krijgt het abonnement meer waarde. Een strategie die Netflix vanaf het begin al heeft gehanteerd en door velen is gevolgd. Nadeel is dat veel platforms dezelfde content aanbieden. Dit zal bij Cinetree anders zijn, vermoed ik. Daarover later deze week meer.
Tot morgen,

Daan van Leeuwen
Content Broker & expert kids- en familie-entertainment

De week van Daan van Leeuwen

2019 - week 44