Innoveren en ondernemen
Kun je een omroepblad innoveren? Mmmm, het is iets waar we al heel lang ons hoofd over breken. Inhoudelijk kun je dingen natuurlijk veranderen. Toen on demand kijken opkwam, introduceerden we als een van de eersten een on demand rubriek, maar een pakje boter blijft een pakje boter, een gids een gids.
Digitaal? Is mogelijk. Alleen bestaan er al 25 gratis apps. Wat is dan je businessmodel? Layer, augmented reality, allemaal voorbij zien komen, maar niet gelukt. Dus kijken we verder dan de gids. Jaren geleden heeft onze uitgeverij Hilversumse Media Compagnie met succes het tijdschrift Radar+ geïntroduceerd en misschien moet je de gids juist wel laten wat die is en naar buiten kijken, andere ideeën ontwikkelen, of dat nu in print, digitaal of via een platform is.
Onlangs hebben we uiterst interessante innovatiesessies gehad waar goede aanknopingspunten zijn uitgekomen. Maar waar we telkens wel op stuiten, is dat we als omroepuitgeverij beperkt worden in wat we mogen. We moeten ons, net als de omroep, aan de Mediawet houden. Nieuwe titels vallen onder het kopje ‘nevenactiviteiten’ bij het Commissariaat voor de Media: initiatieven moeten een directe link met de omroep hebben en ben je in drie jaar niet break even, dan gaat stekker eruit.
Zo zijn wij bijvoorbeeld in het verleden op de vingers getikt omdat we een eigen dvd-webwinkel voor onze lezers hadden. Het zou van toekomstvisie getuigen als deze regel wordt losgelaten voor de omroepuitgeverijen. Nu past bijvoorbeeld een trial and error strategie nauwelijks binnen ons bedrijf. Immers, je hebt maar drie jaar de kans om het waar te maken.
Soms heeft iets echt meer tijd nodig. Rome… precies. Met renderende nieuwe activiteiten kunnen de uitgeverijen de (toekomstige) tekorten die bij de omroepen ontstaan door verminderde Ster-inkomsten en bezuinigingen deels aanvullen. Wij zijn 100% eigendom van AVROTROS en alles wat wij als uitgeverij verdienen, komt ten goede aan de vereniging, die daar ledenactiviteiten van bekostigd en ook een groot deel in de televisieprogrammering stopt.
Daar waar soms te weinig geld is om bijvoorbeeld een seizoen van tien afleveringen te maken. Oftewel: van de winst van TrosKompas en TV Krant wordt ook geld geïnvesteerd in bijvoorbeeld Flikken Maastricht en nog tientallen andere programma’s, wat goed is voor de Nederlandse tv-kijker. Laat de omroepuitgeverijen echt ondernemen.
Edger Hamer
Hoofdredacteur TrosKompas | TV Krant
De week van Edger Hamer
-
ΜaandagPakje boter
-
DinsdagPas de deux
-
WoensdagGans Bauer
-
DonderdagInnoveren en ondernemen
-
VrijdagCassette-cast