INSIGHT watte?
“Hey Arun! Hoe gaat het bij de Russische maffia?!” is een vraag die vaak door oud-collega’s, vrienden en branchegenoten met een glimlach wordt gesteld. Het is geen geheim dat de investeerder van INSIGHT TV een Oost Europees conglomeraat is.
Maar de eigenaar is gewoon een mediaondernemer en is ooit zijn bedrijf Tricolor TV gestart. Een kabelmaatschappij waarbij je moet denken aan de Ziggo van Rusland. Met een bereik van 12,24 miljoen huishoudens is het bedrijf de grootste in het gebied. Daarnaast is hij ook nog eens direct eigenaar van 90 tv-zenders. Het volgende doel van de beste man is om een wereldwijd mediamerk te creëren.
En daar zijn wij bij INSIGHT TV (met TERN als holdingnaam) nu bijna drie jaar lang mee bezig, waarvan de zender twee jaar live is. Ik beloof dat deze stukjes de komende week niet het oprakelen van feiten zal worden, maar enige achtergrondinformatie is wel gewenst, gok ik.
“En? Loopt het een beetje?” is dan vaak de volgende vraag. Een nieuwe tv-zender starten in het huidige medialandschap waar de conversaties gedomineerd worden door het onderwerp ‘Help, de lineaire kijktijd neemt af!’ is natuurlijk een uitdaging. Naast ons zenderprofiel (achtergrondverhalen binnen entertainment, action sports en lifestyle voor 20-35, een iets mannelijkere doelgroep) heeft onze huidige CEO, Rian Bester op technisch gebied ook een USP toegevoegd: alle programma’s die voor INSIGHT TV geproduceerd worden, moeten in 4K-UHD zijn.
Op onze beurt zenden wij dit daadwerkelijk in die kwaliteit uit. Na een wereldwijde zoektocht van onze digital director Natalie Boot naar de juiste partner; zijn alle programma’s ook in 4K-UHD terug te kijken via onze eigen streaming service. Vorige week tijdens de halfjaarlijkse dans op MIPCOM hebben al diverse televisiegiganten aangekondigd om te stoppen met het fabriceren van HD-televisies. Binnen een paar jaar zal het net zo lastig zijn om een HD-toestel te kopen als nu een SD-beeldbuis.
Het mooie voor INSIGHT TV is dat er (los van time-lapses, Korea from Above-series en remastered films) gewoon geen non-scripted storytelling content beschikbaar is in 4K-UHD. Daarom staan op dit moment de kabelbedrijven, televisiefabrikanten en zelfs game consoles voor ons in de rij. Lanceringen van onze zender en applicaties afgelopen week op Deutsche Telekom, Samsung TV+, en Amazon zijn hier voorbeelden van.
Voor mij persoonlijk als echte millennial (geboren na 1980 en voor 2000) is deze tijd van disruptie (sorry voor het woord) in allerlei branches een plezier om mee te maken. Niets is leuker dan de gevestigde orde op te schudden. Het is dan ook een unieke kans om onze contentstrategie te bedenken en samen met onze executive producer Frank le Mair en zijn team uit te voeren. Tot nu toe een bijzondere ervaring met een enthousiast internationaal team wat een enorme drive heeft waarbij we allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben: WORLD DOMINATION! 🙂
Arun Maljaars
Global Content Strategy Manager INSIGHT TV