It’s coming on
I ain’t happy, I’m feeling glad
I got sunshine in a bag
I’m useless but not for long
The future is coming on
It’s coming on
It’s coming on
Clint Eastwood, Gorillaz in 2001
Jaaa! Vandaag lanceren we het Nationaal Media Onderzoek. De wereldprimeur in bereiksonderzoek. Ik merkte een aantal jaren geleden dat wanneer ik aan vrienden uitlegde waar ik zo druk mee was, dat het in de veilige wereld van mediabereiksonderzoek absoluut heel groots was waar we mee bezig waren, maar daarbuiten totaal niet.
Mediabureaus en adverteerders wilden gewoon de radiocijfers hebben. En opperden hier en daar wel dat ze die sneller wilden hebben. Wij met NLO en RAB waren al sinds 2013 bezig om het radiobereiksonderzoek veel fijnmaziger en toekomstbestendig te maken. Omdat we geloofden in een gezamenlijk mediabereiksonderzoek werd NLO verzocht to hold the horses, totdat alle onderzoekscontracten van de andere mediumtypen uitgediend waren.
In de afgelopen acht jaar werden de luistercijfers steeds meer aangehaald in de ‘buitenwereld’. Wie heeft de grootste ochtendshow, wat doet een dj-transfer, de primeur in ’t nieuws: het werd nieuws in het nieuws. Tegelijkertijd werd live radio voor de zoveelste keer doodverklaard. Er zijn weinig goden met zoveel wederopstandingen.
Maar radio was en blijft altijd levend voor de ruim dertien miljoen luisteraars per week. Het domein wordt groter, naast live radio (via welke distributievorm dan ook en inclusief alle internetradiostations) ook muziekdiensten, podcasts, audio on demand en sinds een half jaar ook publieke social audio in Clubhouse.
Deze groei in audio betekent nog meer redenen die het nieuwe luisteronderzoek tot een must have maken: verbeterde en fijnmazige campagneplanning en inkoop voor adverteerders en bureaus met vaker rapportage. Hiermee doen we meer recht aan de dynamiek van de radiomarkt.
Ook zijn radiozenders en contenteigenaren veel meer in staat om het commerciële deel van online audio te vermarkten. Onlangs hebben we al de NLO Streaming Audio Standaard gelanceerd. Maar liefst 87 live radiostations in een ranglijst met in totaal 29,7 miljoen luisteruren per week! (Radio is so alive). Dit gebeurt op basis van censusdata. In het nieuwe luisteronderzoek biedt deze combinatie met censusdata veel meer mogelijkheden om de markt te voorzien van verschillende datasets van audioconsumptie.
We zijn dus klaar voor de volgend audiogolf. Door de technologieagnostische benadering kunnen we nieuwe audio-apparaten en technologie inpluggen wanneer deze een kritische massa bereiken in Nederland; denk aan slimme luidsprekers die in grote getale gebruikt worden door audio- en radioluisteraars om hun favoriete programma’s te beluisteren. Naarmate huishoudens meer slimme luidsprekers aanschaffen en deze technologie ook gebruikt wordt in auto’s, kunnen we de gebruikte meters meten en rapporteren. En we kunnen dus ook de derde generatie audio meten, zoals sociale audio Clubhouse, die op platformniveau gemeten kan worden door de Focal Meter en door RealityMine.
Kortom, it’s coming on, it’s coming on. Nu eerst maar eens de NLO Podcast/Audio on Demand Standaard lanceren. Want m’n vrienden willen ook graag weten hoe populair die podcast die zij luisteren nu echt is. Voor de zomer kan ik het ze vertellen!
Liedewij Hentenaar
Directeur RAB
De week van Liedewij Hentenaar
-
ΜaandagNever tear us apart
-
DinsdagEmotional Rescue
-
WoensdagWelcome 2 NMO
-
DonderdagIt’s coming on
-
VrijdagThe last DJ