Je publiek vinden in digitale ruimtes
Een fijne bijkomstigheid als presentator is dat je vaak goeie content hebt. Bedrijven of productiebureaus huren graag een fotograaf in, zodat ze in persberichten en mailings kunnen laten zien hoe geweldig het was en dat je natuurlijk volgende keer AB-SO-LUUT bij moet zijn. Koop nu alvast je tickets!
Handig voor mij, want die foto’s kan ik weer delen op mijn eigen socials. Benieuwd? Check mijn LinkedIn of Instagram. Zo ook deze week.
Eindhoven heeft net Dutch Design Week achter de rug. Ik ben er al vaak geweest om reportages te maken voor NOS en Bright, toen het nog onderdeel was van RTL. Maar afgelopen vrijdag presenteerde ik er een event voor DEN, een kennisinstituut dat de cultuursector wil helpen met hun digitale transformatie. Het onderwerp: digitale ruimtes.
Stel, we zijn in het jaar 2040. Hoe beleven onze kijkers of bezoekers dan cultuur? Of je nu een televisieprogramma maakt, een tentoonstelling cureert of in een poppodium werkt. Wie is je publiek en wat doen ze?
Bezoeken ze virtuele musea? Ziet iedereen thuis en treffen ze elkaar met hun VR-bril op bij virtuele concerten? En vooral: hoe kun jij, bijvoorbeeld als maker of producent, nu al inspelen op digitale ruimtes zodat je klaar bent voor die toekomst.
Lilian Stolk experimenteert daar al mee. Ze deelde onder andere dit voorbeeld van een hybride vorm: tijdens een fysiek event werden bezoekers gekoppeld aan een digitale bezoeker. Via de telefoon. Samen gingen ze op pad door de tentoonstelling.
Onwennig? Zeker. Nieuwe inzichten opgeleverd? Zeker. Harmen van der Hoek onderzoekt met het project ‘Venues of the Future’ nieuwe digitale vormen. Daar valt op dat de taal tussen de techneuten en de artistieke makers soms ver uit elkaar ligt.
Je kan natuurlijk ook all out gaan, waarbij je bijvoorbeeld een concert van Adele fysiek kan bezoeken, maar ook thuis via je VR-bril. Daarbij kun je niet alleen het standpunt uit de zaal kiezen, maar welke plek je maar wilt: de kijker is de regisseur. Misschien wil je wel naast haar zitten aan de piano. Ook aan deze mogelijkheid wordt al nu al gewerkt. Zie mijn column over Corda Arena.
Ik vraag me af hoe de content die ik na afloop toegestuurd krijg er dan uit gaat zien. Krijg ik dan een foto van mijn eigen avatar, met een hoog Pixar-gehalte? Een lege zaal met alleen Adele of zijn de afbeeldingen misschien zo realistisch dat het eigenlijk precies hetzelfde is als een echte foto uit 2024?
Anic van Damme
Presentator, dagvoorzitter, journalist tech en innovatie
Foto: Bram Versteeg