Jij bent niet de doelgroep
In de media een klassieke fout: veel wordt nog steeds op onderbuikgevoel besloten, is nog steeds het leidend beginsel in medialand.
Voor mij persoonlijk (met een onderzoeksachtergrond) blijft het fascinerend dat het inschatten van succes van nieuwe formats een van de lastigste zaken is. Zo was en is iedereen, ook wij bij KRO-NCRV, blij verrast door het succes van Op1. Ik blijf met de vraag zitten: hadden we dit niet kunnen weten?
Ook hier in de gangen hoor je vaak: wil Remco niet, vindt Frans niks, meer iets voor Suzanne of ja, dit wil Gijs. Het blijft aftasten waar de mogelijkheden liggen. Niet vanuit veronderstellingen redeneren, maar gewoon vragen waar de behoefte ligt (tegel?).
Weer een ander tegeltje dat wij op ons lijstje hebben staan, is: de verkoop begint bij nee. In verschillende opdrachten zag ik hoe succesvolle producenten en omroepen vaak zaken geplaatst kregen door niet bij de eerste ‘nee’ af te haken. Door goed te luisteren, eventueel aan te passen en dan toch de deal voor elkaar weten te krijgen.
En onderzoek zou hierbij moeten kunnen helpen. Vandaag bij Remco van Westerloo en Frans Klein het net verder ophalen. Kijken waar we in kunnen springen. Waar de kansen liggen. Waar de kleine ja’s liggen, ombuigbare nee’s of onbuigbare nee’s.
Meindert Landsmeer
Partner 3Rivers en Interim directeur Media KRO-NCRV