Jumbo
Op een gemiddeld feestje gaat het tegenwoordig over de idiote gasprijzen, maar langzaam maar zeker probeer ik dergelijke gesprekken te sturen naar iets leuks. Een onderwerp waar steeds meer mensen over kunnen meepraten. “Heb jij nog tips?” En dan bedoel ik geen Netflix-kijktips, maar podcast-tips.
De laatste weken roep ik dan: “Ja hoor, Jumbo.” Jumbo is een podcast van BNR en de journalisten van Spot On Stories. De makers vertellen hoe een kleine Brabantse buurtsuper kon uitgroeien tot de nummer 2 supermarkt van Nederland. Het verhaal wordt vlot verteld, compleet met journaalfragmenten en je hoort ook de hoofdrolspelers van destijds.
Wat mooi dat deze podcast kan worden gemaakt. Hier zijn heel wat research en montage-uren ingestoken. Helaas kan dat niet zonder financiële hulp. Die hulp kwam van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. Ze hebben meebetaald. Dat is aardig, maar ook jammer dat de Nederlandse podcastmarkt kennelijk nog niet volwassen genoeg is om dit geheel zelf te financieren.
Sceptici zeggen dat de podcastmarkt nooit volwassen wordt, het Nederlandse taalgebied is gewoon te klein. BN’ers die wekelijks of dagelijks een half uur volkletsen, is nog net winstgevend, maar mooie verhalende podcasts zijn kansloos, wordt gezegd. Deze mening deel ik niet. Zo behaalde de podcast De Zwarte Dag van Hans volgens mij ruim 1 miljoen downloads. Allemaal luistersessies die bewust zijn gestart en met volle aandacht worden gevolgd. Dat moet toch big business zijn, zou je denken.
Wie weet gaat het bij podcasting net als bij de supermarkten. De kleine buurtsuper Jumbo nam ooit het grote Super de Boer en de C1000 over, dus wie weet is PodcastGuru uit Utrecht straks de nieuwe eigenaar van RTL Nederland. Of sla ik nu door? ‘Jumbo van supermarkt naar supermacht’ vind je in ieder geval in je podcast-app.
Marc Adriani
Interimmanager en maker van de crime-podcast Appie
De week van Marc Adriani
-
ΜaandagAppie
-
DinsdagEine Zigarette
-
WoensdagJumbo
-
DonderdagDistributie
-
VrijdagTop 40