Kappen met die sponsors!
‘Kappen met die sponsors!’ ‘Waarom al die logo’s?!’ ‘Waarom maken jullie het niet gewoon zonder sponsor?’ Even een greep uit de reacties die we regelmatig tegenkomen onder branded content video’s op YouTube.
Waar de kijker op tv het niet meer dan normaal vindt dat er een reclameblok tussen of tijdens een programma zit, merk ik dat de YouTube-generatie lang niet altijd branded content formats met open armen ontvangt. Maar net als bij een televisiezender zit er achter een professioneel YouTube-kanaal ook een verdienmodel. Het is namelijk voor veel YouTubers gewoon hun dagelijkse werk. In the end hebben veel YouTube-makers en kanalen de wens om volledig te kunnen leven van de inkomsten van het kanaal, maar met alleen de inkomsten van de YouTube-views gaat dat op lange termijn helaas niet werken.
Maar wie betaalt dan de rekening? Dat is de vraag waar diezelfde kijkers, die maar blijven spammen onder de video’s, waarschijnlijk geen antwoord op krijgen. En geef ze eens ongelijk; waar het ene kanaal alleen maar vlogs uploadt, is het andere kanaal bezig met het constant verbeteren van de content en wordt er serie na serie ontwikkeld en geproduceerd. Series waar dikwijls meer dan 30 mensen aan meewerken.
Kwalitatieve formats komen tegenwoordig namelijk niet meer van één persoon die een vlogcamera in zijn hand houdt en het vervolgens ook nog zelf bedenkt en edit. Goed bekeken formats hebben een professioneel team bestaand uit onder anderen regisseurs, redacteuren, cameramensen, producers, editors en creatieven. Maar ziet en snapt de kijker het verschil? Of moeten we hen laten weten dat een sponsor nodig is, zodat we hen iedere week van nieuwe innovatieve content kunnen voorzien?
Laatstgenoemde keuze hebben we onlangs gemaakt in de serie StukTV Live. Een reeks waarin we samen met zeven merken vijf weken lang iedere week een live show hebben gemaakt en waarin we elke week de show openden met een duidelijke uitleg aan de kijker: ‘Wij staan hier voor jullie en kunnen hier alleen maar staan met deze crew omdat we zeven merken bereid hebben gevonden om met ons deze uitdaging aan te gaan’.
Dat we de kijker uitgebreid meenamen in deze beslissing was een keuze die twee kanten op kon gaan, maar in the end waren de reacties overwegend positief en begreep de kijker waarom deze keuze is gemaakt en waarom de sponsors nodig waren.
Zijn zeven merken veel? Ja, dat zeker. In de huidige tijd, waarin veel marketingbudgetten zijn bevroren, konden we deze merken toch hun zichtbaarheid in de jonge doelgroep bieden en de kosten met elkaar delen.
Geerjanne Bronkhorst
Head of On Demand Content Towel Media
De week van Geerjanne Bronkhorst
-
ΜaandagDe eerste schooldag na je vakantie
-
DinsdagTv een verloren medium?
-
WoensdagKappen met die sponsors!
-
DonderdagRunnen Giel, Enzo, Milan, Gio, Kalvijn de game?