Jeffrey Slaa
Head of Creative bij Hoens Creative
2023 - week 02

Kenniscentrum

Als televisiemaker is het natuurlijk een beetje vloeken in de kerk, maar wat zijn podcasts fantastisch! Voor iedereen die lange uren in de auto maakt, veel met het OV reist of beter kan multitasken dan ik is het uitkomst om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen.

Op weg naar Hoens luister ik vandaag naar Nooit Gezien. Gijs Wilbrink, Ivo van Aart en Anna Drijver biechten in deze podcast aan elkaar op welke filmklassiekers zij nog nooit hebben gezien. Van de horror-koelkast uit Requiem for a Dream tot The Godfather en Fight Club (al mag je daar niet over praten). De podcast heeft een mooi uitgangspunt te pakken, want wie pleit alles al gezien te hebben, heeft niets meer om naar uit te kijken…

Diezelfde open houding zie ik ook terug bij ons team en bij de Talentpool die we dit jaar voor de tweede keer organiseren. De jonge garde brengt een frisse blik en goeie energie met zich mee. Maar ook een kritische mening en nieuwe wensen. Door die constant veranderende vraag zijn we inmiddels veel meer dan alleen een faciliterende partij die apparatuur levert.
We zijn een coach voor camera- en geluidsmensen, een kenniscentrum voor omroepen en productiehuizen en een adviseur voor programmamakers. Wat wil je met het programma vertellen, hoe kunnen we dat op de beste manier doen en welke mensen sluit je daarbij aan? En hoe kun je vernieuwend zijn als maker, want alles is toch al een keer gemaakt?

Juist bij een facilitair bedrijf moet het niet alleen maar over apparatuur gaan. Ik ben er heilig van overtuigd dat de inhoud, de mensen die het maken en de situatie waarin er gedraaid wordt voorop moeten staan. Hoe krijgen we het verhaal het beste in beeld? Zijn er veel verplaatsingen, wordt er in onherbergzaam gebied gedraaid, is het slimmer om ons wat meer verdekt op te stellen?
Natuurlijk is het leuk om op de mooiste camera’s te draaien en je met de nieuwste snufjes bezig te houden. Ik ben een enorme tech-nerd, begrijp me niet verkeerd. Maar de laatste of duurste camera is niet altijd de beste manier om een verhaal te vertellen. Ook dat laten nieuwe generaties zien. De meeste TikToks worden ook niet op een dure camera geschoten.

Dus denk eerst na over het doel, dan pas over het middel. Eerst het verhaal, dan de juiste mensen en tot slot de apparatuur. Ik vind het fantastisch dat we als facilitaire partij steeds meer die adviserende rol krijgen.

Jeffrey Slaa
Head of Creative bij Hoens Creative   

De week van Jeffrey Slaa

Head of Creative bij Hoens Creative
2023 - week 02