Keuzestress
Er wordt gemopperd achter de televisie. De bron is mijn vriendin, die met drie afstandsbedieningen in haar hand op zoek is naar die ene film of serie. De SmartTV, Horizon Box en AppleTV pruttelen terwijl mijn partner, die tussendoor bits de ongevraagde hulp van Siri afwijst, van app naar app zappt.
De kijker heeft over aanbod niets te klagen. Netflix, zes jaar (!) geleden nog onbekend in Nederland, is inmiddels uitgegroeid tot een vertrouwd merk. Als zelfs mijn ouders een account hebben, is dat voor mijn een teken dat de integratie van de Amerikaanse streaming service in ons land voltooid is.
RTL heeft met de lancering van Videoland uitstekende zaken gedaan, net als de NPO met Start en Plus. Inmiddels zien grote merken als Amazon, Disney en in later stadium mogelijk ook HBO Max (onderdeel van Warner Media) Nederland als interessante proeftuin.
Het is niet alleen goed nieuws voor de kijker, maar ook voor ons als producent gaan steeds meer loketten open. Buitenlandse diensten hebben aangekondigd volgend jaar (meer) lokale content te willen lanceren. Om die reden wordt Engels steeds vaker de voertaal tijdens pitches.
Het is spannend hoe deze nieuwe samenwerkingen gaan verlopen en hoe de streamers zich op de steeds drukker wordende Nederlandse markt gaan positioneren. Er gaat ongetwijfeld een felle strijd om de Hollandse abonnee gevoerd worden in 2021.
De conclusie is dat het er niet makkelijker op gaat worden voor mijn vriendin, die inmiddels de handdoek in de ring heeft gegooid en ‘gewoon’ NPO 3 heeft opgezet. Soms is het toch ook wel lekker om die lastige keuzes aan zenderbazen te laten.
Paul van der Maesen
Creative Director Warner Bros ITVP NL
De week van Paul van der Maesen
-
ΜaandagGeen Eenzame Kerst
-
DinsdagEsmeralda
-
WoensdagKorea calling
-
DonderdagKeuzestress
-
VrijdagKinderachtig