Kill your darlings
Gisteren heeft u het tv-levensverhaal van mijn compagnon Ward van den Bosch kunnen lezen. Vandaag ben ik aan de beurt. Ik herinner me meteen mijn eerste Man Bijt Hond Babbelbox opname. Net van de studie, naïef als ik was, dacht ik dat mensen naar die box lopen en meteen die briljante oneliners eruit gooien. Niets is minder waar, het is keihard aanpoten om niet alleen geschikte mensen te vinden, maar ze ook iets leuks te laten zeggen.
Bij de montage leer je dan ook meteen het ‘kill your darlings’ principe van de eindredacteur. Dat deed pijn, maar ik begreep het wel. Ik zag toen ook dat de magie van een verhaal pas echt gebeurt tijdens de montage. Als ik later bij vele omroepen en productiehuizen aan de slag ga, leer ik nog steeds het meeste tijdens het monteren. Alle goede dingen, maar vooral de fouten bij het draaien. Als je geen shots hebt om iets te vertellen dan houdt het snel op.
Montage is dan weer niet de beste leerschool voor ondernemen. Vers van de laatste regieklus – een buitenland trip voor ‘Hoe Heurt het Eigenlijk?’ – zit je dan ineens op kantoor: formats bedenken en verkopen. Een rol waar je langzaam in moet groeien, maar gelukkig ben je dan met z’n tweeën. Ward en ik begonnen ooit in een pijpenla in de Pijp en nu werken we met een vast team van tien personen, vanaf de steeds drukker wordende Omval.
En ja, Ward had het er al over, onze rebranding naar Awesome Originals, een stap die ons veel beter in de markt positioneert. Daar zijn we nu ook druk mee. Online video heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Als digital format agency zijn we de perfecte partner voor publishers waar videocontent een speerpunt is en gaan we graag samenwerkingen aan met media- en socialbureau’s om merken te helpen met hun brandverhaal. De concurrentie is moordend, maar wij kunnen – naast de insights en creatie – het verschil maken door met onze tv-achtergrond de kwaliteit van storytelling te waarborgen – je zou het bijna kill your darlings kunnen noemen.
Vanja Mlinar
Co-Founder Awesome Originals