Paul van der Maesen
Creative Director Warner Bros ITVP NL
2020 - week 50

Kinderachtig

Komende kerstvakantie komt mijn achtjarige nichtje bij ons logeren. Ter vermaak hoef ik niet meer aan te komen met kleurpotloden en klei; ze wil tegenwoordig namelijk het liefste doen wat volwassenen doen: uit eten gaan, in een Uber rijden, naar de bioscoop of make-uppen bijvoorbeeld. Zelfs een bezoek aan Artis wordt niet langer met enorm enthousiasme ontvangen.

Waar mijn nichtje als een volwassene wil worden behandeld, daar lijken tv-zenders de kijker juist steeds meer als een achtjarige te beschouwen. Zo worden op NPO 1 komend voorjaar modeltreintjes gebouwd. Op RTL worden kerstdorpjes geknutseld én gaan bekende Nederlanders met LEGO-stenen aan de slag.
SBS – waar momenteel al poppenhuizen in elkaar worden gezet – kondigde aan dat BN’ers binnenkort samen gaan knikkeren. Commentator Jack van Gelder ruilt voor deze klus de Arena en Wembley in voor een knikkerbaan op het Media Park. Benieuwd of hij de glazen balletjes net zo enthousiast kan toeschreeuwen als Dennis Bergkamp, DENNIS BERGKAMP!

De zenders en omroepen lijken met deze programmering hun pijlen op kinderen te richten. Begrijpelijk; zij zwaaien doorgaans tenslotte de scepter, in dit geval de afstandsbediening, in huis. Anderzijds kan ik me voorstellen dat ook volwassen kijkers, júist in deze tijden, behoefte hebben aan dit soort lekker laagdrempelige programma’s.
Eerlijk is eerlijk, de kans is groot dat ook ik deze vakantie naar één van de bovenstaande shows kijk. Dan gaat mijn nichtje maar even wat anders doen. Alvast fijne feestdagen!

Paul van der Maesen
Creative Director Warner Bros ITVP NL

De week van Paul van der Maesen

Creative Director Warner Bros ITVP NL
2020 - week 50