Koploper in het online domein
Als je jonge kinderen hebt is dit in deze periode van verplicht thuiswerken vast herkenbaar: een – in mijn geval – kleuter die je tijdens de videocalls, e-mails en het racen van en naar school door continu je aandacht vraagt. Maar het levert ook memorabele momenten op. Zo vroeg mijn zoon laatst: “Mama, wat doe je eigenlijk voor werk?”.
Dat deed mij toch even op mijn achterhoofd krabben, want hoe leg ik een 4-jarige mijn functie uit? Dat mama bij de televisie werkt, dat snapt hij nog. En ook zijn heldin Fenna (het gezicht van Zappelin) misbruik ik wel eens; mijn zoon denkt dat zij mijn directe collega is. En als hij het NPO 3-logo ziet roept hij trots: “Dáár werkt mijn mama!”. Maar ja, dat is slechts een greep uit de merken waar ik voor werk, en “televisie” is het eigenlijk ook niet, ook al vertel ik vrienden wel eens gekscherend dat ik iedere avond overwerk omdat ik toch echt even dat nieuwe programma moet zien (tot ergernis van mijn vriend, die vaak naar boven vlucht tijdens mijn NPO 3-avondje).
Wat doet dan wel een Hoofd Online van de NPO? Het wordt wel heel abstract als ik zeg: “Sturen op een doelmatig en effectief online portfolio van de publieke omroep, in nauwe samenwerking met omroepen, net- en zendermanagers en alle andere medewerkers bij de publieke omroep die de online strategie creëren, realiseren en coördineren”. Daar gaat hij het nog steeds niet van begrijpen, en als ik eerlijk ben: een boel volwassenen die niet in ons vakgebied zitten ook niet…
Het wordt voor die vrienden al iets concreter als ik de vele websites, apps en social media activiteiten van de publieke omroep noem, waar we iedere week miljoenen Nederlanders mee bereiken. Ter illustratie noem ik meestal een paar heel succesvolle voorbeelden, zoals NPO Start, NOS.nl en de Wie is de Mol-app. En ook op de populaire ‘derden-platforms’, zoals we Facebook, Instagram en YouTube noemen, bezitten we kanalen die tot de meest succesvolle van Nederland behoren, en waarmee we vele prijzen winnen – maar daarover in de column van morgen meer.
Heel veel mensen weten trouwens niet dat de NPO bij de koplopers-groep van publieke omroepen in Europa hoort als het gaat om zijn online aanwezigheid, en dat we in 2003 de allereerste waren met een gemist-dienst. En mijn persoonlijke missie is dat we koploper blijven, omdat het in deze tijd van informatie overload – juíst in het online én on demand domein – belangrijker dan ooit is om programma’s zonder enige commerciële politieke of andere invloed naar het Nederlandse publiek te brengen.
Maar ja, dat vertel ik mijn zoon allemaal niet. Ik leg het hem ooit nog wel eens uit, en tot die tijd kijkt hij lekker naar ‘mijn’ Zappelin (en af en toe een YouTube-filmpje). Terwijl ik aan mijn keukentafel probeer het mooie publieke ‘interwebs’ te coördineren.
Marije Andela
Hoofd Online NPO
De week van Marije Andela
-
ΜaandagKoploper in het online domein
-
DinsdagBuiten trek krijgen, binnen eten
-
WoensdagHet perfecte dashboard
-
DonderdagPuzzelen met triple hits
-
VrijdagJournalistiek baken